Een initiatief van Malmberg

Volg de inspiratiesessie ‘Differentiëren kun je leren’

Ieder mens is verschillend, dus ook iedere student. Om goed in te spelen op individuele niveauverschillen en leervoorkeuren is differentiëren in de les belangrijk. Hoe doe je dat precies en wat heb je eraan? Tijdens de inspiratiesessie ‘Differentiëren kun je leren’ op het online event Onderwijs van Morgen Live! geeft Meike Berben, trainer en adviseur bij CPS, antwoord op die vragen.

Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.

Veel docenten vinden differentiëren in de les moeilijk, maar iedereen kan het leren. ‘Differentiëren moet je zien als een middel en geen doel op zich. Het gaat er uiteindelijk om dat studenten in de les écht iets leren en gemotiveerd blijven’, zegt Meike Berben die er het boek ‘Differentiëren is te leren’ over schreef. Bij differentiëren speel je bewust en doelgericht in op de verschillen tussen studenten. Bijvoorbeeld door studenten de keuze te geven lesstof op verschillende manieren te verwerken of door een extra instructie te geven aan studenten die dat willen of nodig hebben.

Differentiëren geeft studenten autonomie

Tijdens de inspiratiesessie geeft Meike je tips hoe je kunt differentiëren in een les. Ook gaat ze dieper in op waarom differentiëren zo waardevol is. ‘Differentiëren kan op verschillende manieren. Je kunt in een les differentiëren op instructie, verwerking en leertijd. Zo geef je studenten onder andere een stukje autonomie. Er is namelijk niet één manier, bij differentiëren gaat het erom dat je kiest wat het beste bij jou en de studenten past.’

Meer plezier en motivatie in de les

Differentiëren wordt vaak verward met gepersonaliseerd leren, geeft Meike aan. ‘Voor dertig studenten een apart lesaanbod maken is niet te doen. Bij differentiëren bied je maximaal drie opties aan en die hebben meestal weinig gevolgen voor de organisatie van de les. Laat studenten bijvoorbeeld kiezen tussen verschillende opdrachten en onderwerpen.’ Zo zorg je er volgens Meike voor dat studenten meer plezier halen uit een les. ‘Studenten die normaal gesproken afhaken, omdat ze het te makkelijk of juist te moeilijk vinden, houd je zo gemotiveerd.’

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over differentiëren? Meld je nu aan voor deze inspiratiesessie!

Meike Berben adviseert en traint schoolleiders, team- en afdelingsleiders en docenten in het vo en mbo. Dit doet ze vanuit CPS, een landelijke organisatie voor schoolontwikkeling en -professionalisering die ambitieuze scholen begeleidt bij veranderingsprocessen en duurzame ontwikkeling. Ook gemeenten en overheidsinstellingen maken gebruik van de diensten van CPS. In haar trainingen en publicaties gaat Meike in op thema’s als activerende werkvormen, differentiatie in de les op basis- en verdiepend niveau, digitale didactiek, gamificatie, en formatief toetsen in de les.

Meer over het event Onderwijs van Morgen Live!

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.