Een initiatief van Malmberg

Virtual Reality helpt leerlingen aan een baan

"We merken dat angstige jongeren, leerlingen met een verminderde motoriek, ADHD of autisme heel veel baat hebben bij zo’n tussenstap. Op een veilige manier leren zij de beginselen van het lassen."

Op het Schreuder College, locatie De Villeneuvestraat, in Rotterdam-Schiebroek zitten leerlingen tussen de 12 en 19 jaar. Ze hebben een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In kleinere klassen worden ze voorbereid op zelfstandige deelname aan de maatschappij. Het is de eerste praktijkschool in Nederland die simulatoren inzet om leerlingen te helpen aan certificaten. Leraar en initiatiefnemer Sjoerd Nicodem vertelt ons vol enthousiasme over de voordelen van simulatieonderwijs.

10.000 jongeren in uitkeringssituatie

Elk jaar komen zo’n 10.000 jongeren na het praktijkonderwijs in een uitkeringssituatie terecht. Dat is 45% van alle praktijkschoolleerlingen, wijzen recente cijfers van het CBS uit. Om het praktijkonderwijs beter aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt bieden simulatoren uitkomst. Sjoerd vertelt: ‘Door het opnemen van simulatoren in ons lesprogramma, kunnen leerlingen makkelijker certificaten halen. Ik ben ervan overtuigd dat we leerlingen zo een grotere kans geven om door te stromen naar de arbeidsmarkt. Een werkgever neemt tenslotte eerder iemand aan met certificaten en een rijbewijs, dan een werknemer zonder papieren.’ Simulatieonderwijs is een bewezen lesmethode in diverse branches. Bijvoorbeeld binnen de agrarische sector en de medische wereld.

Op een veilige manier leren

Tijdens een bezoek aan het educatief informatiecentrum van de Rotterdamse haven, kwam Sjoerd in aanraking met een simulator. Hij zag direct kansen voor het praktijkonderwijs. Na diverse subsidieaanvragen was het raak. In september 2019 werd de eerste simulator geplaatst op de school in Rotterdam-Schiebroek. In het technieklokaal staat een professionele lassimulator.

‘We merken dat angstige jongeren, leerlingen met een verminderde motoriek, ADHD of autisme heel veel baat hebben bij zo’n tussenstap. Op een veilige manier leren zij de beginselen van het lassen.’

Meer dan een simulator

Vanwege de enthousiaste reacties ging Sjoerd kort daarna op zoek naar andere mogelijkheden. En met succes. De tweede simulator die de praktijkschool ontving, was een heftrucksimulator. Onlangs werd de derde geïnstalleerd: een rij-simulator. ‘Stel dat een van de kinderen lasser wil worden en hij moet ergens in de Botlek zijn, dan is een rijbewijs gewoon noodzakelijk. Ook wil een groot deel van de leerlingen na de opleiding iets met bezorgen doen. De vorkheftrucksimulator en rij-simulator sluiten daar perfect op aan.’

Voordelen van simulaties in onderwijs

Volgens Sjoerd zijn er drie grote voordelen aan het gebruik van simulatoren in het onderwijs. Er is meer lesaanbod, de leeromgeving is veel uitdagender en het zet het praktijkonderwijs op de kaart.

1. Betere spreiding praktijkvakken

Leerlingen kunnen zelf een richting kiezen voor praktijkonderwijs. Hier wordt vaak gekozen voor vakken die horen bij de eerste en bekende behoeftes van de leerlingen, zoals leren koken. Met de komst van de simulatoren breidt het aantal op werk gerichte vakken uit. Zo komen ze in aanraking met banen die eerst onbereikbaar leken of waarvan ze nog nooit hadden gehoord. Leerlingen ontdekken vaardigheden waarvan ze niet wisten dat ze die in zich hadden, waardoor het perspectief en de mogelijkheden verbreed worden.

2. Uitdagende leeromgeving

De simulaties zorgen voor een uitdagende leeromgeving. De leerlingen zijn gemotiveerd en volgen lessen die aansluiten op de arbeidsmarkt. Hierdoor maken zij een betere kans op een baan.

3. Waardevolle samenwerkingen

De simulatoren helpen het Schreuder College bij het aangaan van samenwerkingsverbanden. Zo geven rijinstructeurs van rijschool Hers de leerlingen les in de rij-simulator tegen een gereduceerd tarief. Als de leerlingen er klaar voor zijn, dan gaat dezelfde instructeur met hen de weg op. Door de veilige en vertrouwde omgeving is de kans van slagen veel hoger. Sjoerd hoopt andere scholen te inspireren om ook de samenwerking op te zoeken.

Grote plannen voor de toekomst

Sjoerd is momenteel bezig met een projectplan om VR-brillen voor verkeers- en EHBO-lessen te krijgen. Ook ziet hij graag dat er VR-loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor alle leerlingen komt. De komende maanden gebruikt Sjoerd om andere scholen aan boord te krijgen. Hij hoopt dat zijn plan voor simulatieonderwijs aan het einde van dit jaar uitrolbaar is voor alle praktijkscholen.

Verder lezen?

We schreven voor Onderwijs van Morgen eerder over innovaties in het praktijkonderwijs. Lees ook het artikel Digitale praktijklessen op het mbo: pionieren en innoveren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.