Een initiatief van Malmberg

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en kunnen? En hoe beoordeel je dit op een goede manier? Lees de 5 tips om goed te toetsen van trainer Sergej Visser.

Sergej Visser is adviseur en trainer bij Bureau ICE. Hij traint toetsexperts en verzorgt trainingen op maat voor het JIJ! Leerlingvolgsysteem.

Nu je je leerlingen weer in de klas ziet, wil je eens te meer weten waar je leerlingen nu staan op het gebied van je vak. Je kunt dit in kaart brengen door op een goede manier te toetsen. Er zijn vijf basisvragen die je jezelf in ieder geval moet stellen om goed te toetsen.

1. Wat wil je te weten komen?

Wat beoog je met je onderwijs? Wat zijn de leerdoelen van jouw vak voor dit onderwerp, voor deze periode? Hoe kom je erachter of leerlingen ze beheersen? Op welke manier kunnen je leerlingen laten zien dat ze deze leerdoelen hebben behaald?

2. Wat wil je met de informatie gaan doen?

Wat is het doel van je toets? Wil je weten waar je leerlingen staan, om ze vervolgens verder te helpen om een specifiek leerdoel te bereiken? Dan kun je formatief evalueren. Heb je een bepaald onderwerp afgesloten en wil je een eindoordeel vellen? Wil je bekijken of het einddoel bereikt is en wat een bepaalde prestatie waard is? In dat geval kun je summatief toetsen met een verzameltoets. Bekijk dus goed welke manier van toetsen past bij jouw toetsdoel.

3 fases bij formatief evalueren (Bureau ICE)

3. Welke taxonomie gebruik je?

Wat moeten je leerlingen weten, kunnen en snappen? Op welk (cognitieve) niveau moeten ze de leerstof beheersen? Welke basiskennis moeten ze verwerven, welke vaardigheden moeten ze beheersen, welke verbanden moeten ze kunnen leggen en welke inzichten moeten ze tonen? Een taxonomie kan je helpen om hier meer overzicht in te krijgen.

4. Maak je gebruik van een toetsmatrijs?

Een toetsmatrijs is een blauwdruk voor je toets. In deze blauwdruk zet je de verschillende toetsdoelen op een rij. Vervolgens bepaal je op welke cognitieve niveaus je deze toetsdoelen wilt bevragen. Zo zorg je voor een goede verdeling tussen kennis-, toepassings- en inzichtsvragen, zodat de toets past bij het niveau van de leerling. Bovendien maak je met je toetsmatrijs eenvoudig een inhaaltoets van dezelfde moeilijkheidsgraad. Wil je een toetsmatrijs gebruiken? Download ze via de JIJ! Toolkit.

5. Is je toets wel BVB?

Hoe Betrouwbaar, Valide en Bruikbaar is je toets eigenlijk?

  • Betrouwbaarheid: Hoe zeker weet je dat je de juiste conclusies kunt ontlenen aan je toets? Hoe zuiver meet je ermee? Bekijk deze animatie voor meer uitleg en voorbeelden.
  • Validiteit: Meet je wat je wilt meten? Bevraagt je toets wel de leerstof?
  • Bruikbaarheid: Is je toets praktisch in de uitvoering? Is het voor de leerling duidelijk wat er gedaan moet worden?

Wil je nog wat dieper duiken in de kunst van het maken van een goede toets? Bekijk dan de video: Gouden tips voor goede toetsen. Hierin geven ik en mijn collega Jesús de la Torre y Rivas meer context bij bovenstaande vragen.

Hoe toets jij waar je leerlingen op dit moment staan? En welke hulpmiddelen gebruik je daarbij? Laat het weten via het reactieformulier.

 

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.