Een initiatief van Malmberg

Tip: zo ga je om met je coronadip

Bijna alle coronamaatregelen worden deze maand afgeschaft, zegt premier Rutte. Goed nieuws voor alle scholieren, die aan het thuiszitten een flinke uitdaging hadden. Toch verdwijnen de fysieke en mentale gevolgen van de crisis niet meteen, zeker nu we in Europa met een nieuwe crisis te maken hebben, namelijk de oorlog in Oekraïne.

Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) heeft een aantal tips op een rijtje gezet om scholieren door een dip heen te helpen. Het is belangrijk om ze te laten weten dat ze zichzelf kunnen helpen door de goede stappen te zetten. Dit zijn de tips van het NJI:

1. Praat erover: een dip is heel normaal

  • Praat erover met je vrienden en familie. Dan kun je even je verhaal kwijt en dat lucht op.
  • Wil je liever met iemand anders praten? Bel dan met de Kindertelefoon (tot 18 jaar) of de Alles oké? Supportlijn voor jongvolwassenen. Zoek je iemand om mee te praten, maar weet je niet wat goed bij jou past? Kijk dan op jongerenhulponline. Daar vind je acht organisaties die je snel, anoniem en gratis hulp bieden. Of kijk op de pagina Wie kan mij helpen? voor nog meer chat- en hulplijnen speciaal voor jongeren.
  • Voel jij je al langere tijd somber of depressief? Je kunt altijd je huisarts bellen. Heb je zelfmoordgedachtes? Je kunt altijd gratis met 0800-0113 bellen of chatten op de website 113.

2. Bewegen en sporten: het helpt echt

We weten uit onderzoek dat bewegen helpt om je mentaal en fysiek goed te blijven voelen. Een half uurtje per dag even goed bewegen helpt al! Dus wandel, fiets of ren de trap op en af. Vind je dit saai? Dan zijn er genoeg manier om het voor jezelf leuk te maken:

  • Maak er een competitie of spel van. Wie van je familie en vrienden loopt het meeste per week? Gebruik bijvoorbeeld de app Ommetje of Strava.
  • Daag jezelf uit om iedere ochtend een rondje te lopen. Neem af en toe eens een andere afslag of luister tijdens de wandeling naar een podcast.
  • Ben je meer van het hardlopen? Dit kun je spannender maken met de app Zombies, Run! Of loop een route die van bovenaf een tekening vormt. Doe hiervoor inspiratie op bij Runbrandt.

3. Blijf bezig, maar overdrijf niet

Probeer elke dag iets nuttigs te doen. Dat helpt. En: wees wel lief voor jezelf als het een keer niet lukt. Dat is oké, morgen probeer je het gewoon nog een keer. Een paar tips:

  • Ga even naar buiten.
  • Doe iets creatiefs. Tekenen, handlettering, diamond painting. Volg een tutorial op YouTube. Je kunt alles leren.
  • Daag jezelf uit. Leer iets nieuws of doe iets wat je niet eerder hebt gedaan. Een nieuwe hobby, een instrument leren bespelen of trainen voor een halve marathon? Alles kan.
  • Pieker je veel? Probeer dan per dag één piekerkwartier te plannen. Dan mag je piekeren zoveel als je kan! Probeer de rest van de dag tegen jezelf te zeggen: ‘ik ga nu even niet piekeren’.
  • Maak playlists van nummers die je blij maken. Bijvoorbeeld nummers die je terugbrengen naar een leuke vakantie. Zet ze elke dag even aan. Geniet in stilte of dans ongegeneerd je hele huis door.
  • Ruim je kamer op. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Je voelt je dan rustiger en nuttiger. Grote kans dat jij je beter kunt concentreren op school, studie of werk.

4. Doe iets voor een ander

Juist in een lastige periode kan het helpen om iets te doen voor een ander. Dat kan bijdragen aan een goed gevoel. Doe bijvoorbeeld boodschappen voor je oudere buurvrouw. Stuur iemand een (handgeschreven) kaart of een lief berichtje. Ook kun je bijles geven aan middelbare scholieren of je talenten ontdekken met de maatschappelijke diensttijd (MDT).

5. Deze apps en websites helpen je een handje

Soms wil je zelf aan de slag, maar kun je gewoon wel wat hulp gebruiken om te werken aan je mentale gezondheid. Gelukkig zijn er apps die je een handje helpen:

  • Bekijk de website ggz-appwijzer. Hier staan apps die je helpen om je mentaal goed te voelen.
  • Wil je proberen of mindfulness wat voor jou is? Kijk de serie Headspace: a Guide to Meditation op Netflix.
  • Pieker je veel, heb je slaapproblemen of stress? Doe dan één van de gratis online trainingen op de website snelbeterinjevel.

Maat let op: overdrijf niet. Je hoeft het echt niet zelf op te lossen als je je niet lekker voelt. Hulp vragen is heel normaal en oké. Het is niet je eigen schuld als je niet goed in je vel zit.

Heb je coronadip-tips die je met ons wilt delen of een geweldige app die je gebruikt? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.