Een initiatief van Malmberg

Test jezelf: heeft jouw klas een scherp oog voor nepnieuws?

Nepnieuws is niet meer weg te denken. De makers worden steeds beter. Hierdoor wordt het lastiger om nepnieuws te herkennen. Kunnen jouw leerlingen echte afbeeldingen onderscheiden van bewerkte foto’s? Weten zij welke krantenkoppen te mooi zijn om waar te zijn? Doe de korte quiz met je klas en ontdek wie nepnieuws van echt nieuws kan onderscheiden.

Waarom maken mensen nepnieuws?

In Nederland wordt vooral nepnieuws verspreid om geld te verdienen. Als meer mensen op een artikel klikken, krijgen de makers meer geld vanwege de getoonde advertenties. Een pakkende, sensationele kop levert vaak veel ‘clicks’ op. En dus veel geld. Dit heet ‘clickbait’. Ook maken mensen nepnieuws om meningen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld in de aanloop naar verkiezingen.

Checklist om nepnieuws te herkennen

Nepnieuws heeft verschillende vormen: een nieuwsbericht op het internet, een video op sociale media of een plaatje in een appgroep. Iedereen kan in een nepbericht trappen. Maar je kunt je leerlingen leren om te gaan met nepnieuws. De belangrijkste regel is: gebruik je gezond verstand. Als een bericht ongeloofwaardig overkomt, dan is dat vaak ook zo. Blijf kritisch nadenken bij het verzamelen van informatie en gebruik meerdere bronnen. Je kunt je leerlingen alvast de volgende tips meegeven.

1. Lees het hele bericht en niet alleen de titel.

Een titel van een artikel is niet altijd een ultrakorte samenvatting van het bericht. Soms is een titel bedoeld om aandacht te trekken en geeft het niet echt de inhoud weer.

2. Waar komt het artikel vandaan?

Heb je het bericht van een betrouwbare nieuwsleverancier? Vind je het bericht bij meerdere betrouwbare afzenders? Bekende landelijke of regionale nieuwsmedia controleren hun nieuws. Professionele nieuwsmedia houden zich doorgaans aan de journalistieke regels en controleren gebruikte bronnen.

3. Is het satire of een column?

Satire is een stijl waarbij humor wordt gebruikt om te amuseren en soms om commentaar te geven op ontwikkelingen in de maatschappij. Net zoals cartoons dat doen. Er kan worden overdreven of situaties worden omgekeerd voorgesteld. Er zijn satirische nieuwswebsites, maar ook in mainstream media wordt bijvoorbeeld in columns satire gebruikt of een fictief verhaal verteld.

4. Welke bronnen zijn gebruikt?

Staat in het artikel wat de bron is van het nieuws? In een goed nieuwsbericht worden de bronnen genoemd. Bijvoorbeeld een ander nieuwsmedium, organisatie, interview of rapport.

5. Kijk wie het artikel geschreven heeft.

Heeft de auteur meer berichten geschreven? Zoek of de schrijver een cv online heeft of meer ongeloofwaardige artikelen geschreven heeft.

6. Controleer de datum.

Soms komt nieuws opnieuw in omloop maar heeft het nieuws zich inmiddels verder ontwikkeld. Controleer de datum van het originele bericht.

Nepnieuws in de klas: lesmateriaal en meer

Wil je nog meer oefenen met je leerlingen? Met onderstaande tips trappen jouw leerlingen nooit meer in een nepbericht.

Verder lezen:

 

Herkennen jouw leerlingen fake news? Of heb je goede tips om je leerlingen kritischer naar online berichten te laten kijken? Laat het weten via het reactieformulier.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.