Een initiatief van Malmberg

Programmeren: vast onderdeel lesprogramma?

De huidige generatie is opgegroeid met het internet, de tablet en de smartphone. Digitale technologie vormt een deel van hun sociale leven en ook op school zijn digitale leermiddelen niet meer weg te denken. Zo’n gek idee zou het dus niet zijn, om programmeren standaard op het lesprogramma te zetten. Pas dan kun je spreken van echte digital natives, om Mitch Resnick (MIT) te citeren. Ook Bill Gates is fervent voorstander van programmeren op school: “Leren om programma’s te schrijven rekt je geest en helpt je beter na te denken. Het creëert een bepaalde denkwijze en dat is nuttig op alle terreinen,” aldus Gates. Verschillende organisaties zijn bezig het vak programmeren op de kaart te zetten.

Geen suffe bezigheid
Een van die organisaties is het Amerikaanse Code.org. Zij stellen dat iedere leerling op iedere school de kans moet krijgen om te leren programmeren. Er is een wereldwijd tekort aan computerprogrammeurs, en dat terwijl het makkelijker is om te programmeren dan veel mensen denken. Code.org bouwt aan een database van alle scholen waar je kunt leren programmeren: of ze nou een hele opleiding, online cursussen of zomerkampen aanbieden. Programmeren is allang geen suffe bezigheid meer. Vanessa Hurst, ambassadeur van Code.org en oprichter van CodeMontage, beaamt dat: “Ik denk dat als iemand mij had verteld dat software eigenlijk over de mensheid gaat, over het helpen van mensen door gebruik te maken van computertechnologie, dan zou het mijn visie op programmeren veel eerder hebben veranderd.”

Scratch
Een opvallend en op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd initiatief is Scratch, een aantal jaar geleden ontwikkeld door het MIT Media Lab in Cambridge. Het is een programma waarmee je je eigen interactieve verhalen, spelletjes en animaties kunt programmeren en delen in de online community. Door te oefenen in Scratch leren kinderen vanaf jonge leeftijd creatief denken, systematisch redeneren en samenwerken. Op de ‘ontdek’-pagina staan allerlei voorbeelden verdeeld in verschillende categorieën. Het is de moeite waard om eens te kijken wat deze jonge kinderen al voor elkaar hebben gekregen.

Voor de meiden
Momenteel zijn er ook een aantal initiatieven expliciet gericht op jonge meiden. Zo is er Girl Develop It, een internationale non-profitorganisatie die toegankelijke en betaalbare lesprogramma’s ontwikkelt voor vrouwen die software willen leren ontwikkelen. Speciaal voor meiden in de leeftijd van 13 tot 17 jaar is er Girls Who Code. In samenwerking met bedrijven als Twitter, eBay, Intel en Goldman Sachs organiseren zij intensieve zomercursussen en schoolclubs voor jonge meiden.

In het Nederlandse onderwijs gebeurt er op dit moment vrij weinig op het gebied van programmeren. Op veel scholen wordt het wel behandeld bij informatica, maar dat krijgt lang niet iedereen. Initiatieven als het Techniekpact kunnen wel bijdragen aan meer aandacht voor programmeren. Wellicht dat het een plaatsje zou kunnen krijgen binnen het vak ‘technologie en wetenschap’, dat het kabinet voor 2020 op alle basisscholen wil aanbieden?

Wat denk u van programmeren als vast onderdeel van het lesprogramma? Hoe ziet u dat voor zich op het voortgezet onderwijs? Laat het ons en uw collega’s weten via onderstaand reactieformulier.

8 Responses

  1. In een grijs verleden heb ik me verdiept in basic en daarna in pascal en turbo pascal, maar ik heb nooit echt iets ermee gedaan. De belangrijkste reden om te gaan programmeren ontbrak namelijk. Alle software die ik wilde hebben was beschikbaar of kwam op korte termijn beschikbaar. Eerst via de bulletinboards van de HCC, daarna via Internet en/of via mijn werkgever. Het is handig om te weten hoe programma’s zijn opgebouwd, maar om elke leerling te verplichten te leren programmeren, is mijns inziens zwaar overdreven.

  2. Wat mij opvalt in de -op zich nuttige – discussie ,is dat er concreet weinig op dit gebied gaande is.Je kunt van de huidige generatie leerkrachten niet verwachten dat ze hier het voortouw zullen nemen, doordat het in de PABO opleiding niet of slechts mondjesmaat is opgenomen. De opmerking dat leren programmeren niet nodig is,snijdt geen hout. Het is wel nodig en wel zo jong mogelijk. Kennis van de werking en opbouw van een computerprogramma vereist een nieuwe manier van denken die ik net als Mitch Resnick zie als aanvulling op leren lezen en schrijven. Tijden zijn veranderd en als kinderen later in creatieve beroepen terecht willen komen zullen ze moeten leren programmeren. Daarom ben ik na mijn werkzame leven als vrijwilliger aan de gang gegaan op een basisschool om een groepje kinderen (10-12jr) wegwijs te maken in Scratch. Ik had zoiets nog nooit gedaan (ik ben techneut) en stond verbaast over de voldoening die dat geeft. Hierbij doe ik dan ook een oproep aan pensionado’s met een hiertoe geschikte opleiding en achtergrond -ga van je vrije uurtjes een aantal besteden op een basisschool- Ik verzeker je ,je weet niet wat je overkomt aan waardering en genoegdoening.

  3. Robomind Academy.is een een online leeromgeving waarbij leerlingen op een leuke manier in contact komen met programmeren. Het voordeel van dit lesprogramma is dat docenten zelf weinig tot geen kennis nodig hebben van programmeren.

  4. Robomind Academy.is een een online leeromgeving waarbij leerlingen op een leuke manier in contact komen met programmeren. Het voordeel van dit lesprogramma is dat docenten zelf weinig tot geen kennis nodig hebben van programmeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.