Home » Denken of doen: leerstijlen

Denken of doen: leerstijlen

Het begrip ‘leerstijl’ is al jaren een begrip in het hoger onderwerp en bedrijfstrainingen. Het leerstijlenmodel heeft inmiddels ook het voortgezet onderwijs bereikt. Het model van de Amerikaanse pedagoog Kolb (de ‘denker’, ‘doener’, ‘bezinner’ en ‘beslisser’) is inmiddels zeer bekend. De komende weken wordt op deze site aandacht besteed aan leerstijlen. Aan de orde komen de verschillende indelingen en de relatie met lesgeven. We zijn benieuwd naar uw mening over en ervaringen met leerstijlen.

Bij het lesgeven speelt niet alleen de leerstijl van de leerling een rol, maar ook de doceerstijl van de docent. Een voorbeeld maakt dit duidelijk.

Jan is een jonge en enthousiaste leraar economie. Dinsdagmorgen het tweede uur gaat hij met veel plezier naar HAVO-4. Vandaag gaat hij het met zijn leerlingen hebben over de gevolgen van globalisering. Jan start zijn verhaal, illustreert dit met uitgebreide schema’s op het bord en komt meteen tot conclusies over de stof. Het is even stil in de klas. Mariska steekt haar vinger op. “Meneer”, zegt ze, “ik snap het niet”. Jan is even verbouwereerd. Hij had het toch duidelijk uitgelegd? Wat is er aan de hand? Legt Jan het niet goed uit of heeft Mariska gewoon niet goed opgelet? Geen van beide. Hier is sprake van een verschil in leerstijlen. De enthousiaste inleiding van Jan en zijn grote schema’s op het bord duiden erop dat hij vooral de grote lijnen binnen de leerstof zoekt. Zijn leerstijl noemen we holistisch. Mariska daarentegen is analytisch van aard. Zij richt zich eerst op de details en komt dan pas tot een conclusie. Haar leerstijl noemen we serialistisch.

In deze reeks over leerstijlen wordt gedefinieerd wat we onder leerstijlen verstaan. Er bestaan diverse leerstijldimensies. De indeling van Kolb is heel bekend, maar ook de indeling van de Utrechtse hoogleraar Jan Vermunt wordt veel gebruikt. In deze reeks komt ook de indeling van Pask en Entwistle aan de orde. Daarnaast besteden we ook aandacht aan doceerstijlen én aan de interactie tussen leerstijl en doceerstijl. We geven praktische tips hoe om te gaan met de kenmerken van de verschillende stijlen. Mocht u benieuwd zijn naar uw eigen leerstijl: op internet zijn talloze leerstijlentesten te vinden, zoals deze.

Wat is uw mening over leerstijlen? Doet u hier iets mee in uw lessen? Of is het een aardig idee, maar in het voortgezet onderwijs niet bruikbaar? We horen graag uw mening.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.