Een initiatief van Malmberg

Links week 39

 


We schreven al over de jarige Hyves maar er is nog een verjaardag: het vmbo bestaat 10 jaar. Op 12 oktober wordt dat groots gevierd in Den Haag, in het bijzijn van staatsecretaris Van Bijsterveldt en minister Verburg van LNV. Beau van Erven Dorens presenteert het programma. Lunch, workshops (stand up comedian, film maken), show, diner en een avondprogramma met interessante sprekers.
De doelgroepen van het event zijn: leerlingen van het vmbo, ouders van vmbo-leerlingen, vmbo-docenten, teamleiders, schoolleidingen en bestuurders. Er is plaats voor 500 gasten en u kunt zich nog aanmelden.

 

 

Nog eentje dan: Google bestaat vandaag 11 jaar. Kijk maar naar het logo. Google verandert feestelijk ieder jaar het logo op 27 september maar ik neem aan dat die dubbele ‘l’ na vandaag weer ingeslikt wordt. Er is een wiki-pagina over de geschiedenis van Google en die is leuk om te lezen (er is uiteraard ook een Nederlandse pagina maar daar staat iets minder in). Wat Google 11 jaar geleden onderscheidde van de bestaande zoekmachines zoals Lycos en Altavista is dat die oudere zoekmachines gericht waren op de frequentie waarmee een zoekterm op een bepaalde website voorkwam. Dus hoe vaker de zoekterm op een website voorkwam, hoe hoger de site op de lijst met vindplaatsen belandde. De basis van de Google zoekmachine is een algoritme met de naam PageRank. Dat betekent dat Google op zoek gaat naar pagina’s waarnaar door andere sites veel wordt gelinkt. Al snel bleek dat het Google-algoritme veel betere zoekresultaten opleverde dat de oude manier. Welke zoekmachine we ook gebruiken, we zullen het zoeken op internet voorlopig ‘googelen’ noemen. Het woord komt overigens van het door Google-bedenker Larry Page ooit verkeerd gespelde googol. 1 googol = 10 tot de honderdste macht oftewel tien sexdeciljard en dat is waarschijnlijk meer dan het aantal deeltjes in het ons bekende heelal. Wat leert u weer veel vandaag.

 

Van 17 t/m 25 oktober is het de Week van de Geschiedenis, het grootste historische evenement van Nederland. Elk jaar organiseren honderden instellingen speciale activiteiten rond een wisselend thema. De Week van de Geschiedenis 2009 heeft als thema ‘Oorlog en Vrede´. Op de site valt te lezen wat er speciaal voor het onderwijs georganiseerd wordt. Dat lijkt nog niet zo veel, misschien ook omdat het een vakantieweek is?

 

Wat ik er wel vond: de Indische School, een educatief programma rond de Indische (cultuur)geschiedenis en (post)koloniale geschiedschrijving. De Indische School is een initiatief van Stichting Tong Tong en wordt georganiseerd in het Bibit-Theater van de Tong Tong Fair in Den Haag. De lessen worden op het moment niet gegeven maar al het materiaal staat als download online. De lessen zijn geschikt voor jongeren vanaf 15 jaar voor allerlei vakken w.o. aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, literatuur, economie enz. Het zijn alleen teksten zonder opdrachten maar de inhoud is alleszins de moeite waard omdat de verschillende invalshoeken een grote breedte geven aan het onderwerp.

Jongeren in Nederland behoren tot de stevigste drinkers van Europa. Zij drinken vaak veel in één keer, ook wel binge drinken genoemd. Dronkenschap, alcoholvergiftiging, agressie, onveilig seksueel gedrag en verkeersongevallen kunnen het gevolg zijn. Groepsdruk speelt bijna altijd een rol bij binge drinken. Onderzoeksbureau Anker Solutions deed in opdracht van het Trimbos instituut onderzoek naar de relatie groepsdruk en drinken. Het blijkt dat jongeren helemaal niet blij zijn met groepsdruk. Ze herkennen het maar vinden het ook moeilijk om mee om te gaan. Het advies van jongeren aan jongeren is: je bent zelf verantwoordelijk, ken je grenzen en durf  ‘nee’  te zeggen. In een nieuwe campagne rond groepsdruk en zuipgedrag zet het Trimbos instituut een opmerkelijk wapen in: een videoclipwedstrijd. Het is de eerste actie van het project MAINSTAGE. MAINSTAGE is een podium waar jongeren kunnen discussiëren en uitgedaagd worden om met creatieve oplossingen te komen voor problemen die hen zelf aangaan. Naast de videoclipwedstrijd start op MAINSTAGE ook een t-shirt-designwedstrijd en er is een forum voor discussie. Later dit jaar volgen twee nieuwe wedstrijden (een song contest en een alcoholvrije cocktailwedstrijd). Ook op ROC’s zal MAINSTAGE later dit jaar actief zijn.

 

Vanaf begin september is de gratis cursus Onderwijs en ICT online. De cursus is een initiatief van Serge de Beer, coördinator Onderwijs & ICT bij de Lentiz onderwijsgroep. De cursus is bedoeld voor iedereen die meer wil doen met computers, internet en nieuwe media in het onderwijs, maar nog niet alle mogelijkheden kent. Iedere maand wordt er een nieuw cursusdeel per mail toegestuurd. Het nu beschikbare cursusdeel gaat over ‘zoeken en vinden op internet’. In oktober volgt deel 2 over digitale fotografie.

 

Jane Hart heeft weer allerlei rijtjes van apps die je niet mag missen als je een beetje aan ict doet en veel aan onderwijs. Ik geef hier de link naar Jane, zij linkt weer naar Smashing apps waar 13 niet-te-missen Firefox-apps staan, je verdwaalt bij Jane dan wel vanzelf naar de andere rijtjes.


Een wedstrijd! Het SURFnet/Kennisnet innovatieprogramma roept docenten, studenten, leerlingen, ict-coördinatoren en managers afkomstig uit alle sectoren op om ideeën in te zenden voor het educatief gebruik van smartphones, PDA’s en mobiele telefoons. Heb je een idee voor een mobiele versie van een bestaande educatieve online applicatie of website? Doe dan mee met Make-it-Mobile! Per sector wordt één winnaar aangewezen. De winnende ideeën zullen met ondersteuning van het SURFnet/Kennisnet innovatieprogramma uitgevoerd worden. Inschrijven en meedoen kan tot 3 november 2009.

Ik ben al reuze verslingerd aan mijn Sony e-reader maar ik heb alweer een nieuwe gadget besteld: de pulse smartpen van Livescribe. Ik las erover op ICT-in-onderwijs. Pierre Gorissen en Margreet van den Berg hebben hem uitgebreid getest en geloof dat het best een handig ding kan zijn. Ik ga hem gebruiken bij interviews en ik weet nu al dat je er veel meer mee kunt als je er een soort techniek voor ontwikkelt. Het ding neemt gesproken tekst op en registreert tegelijkertijd de aantekeningen die je maakt (op speciaal papier). Met een tik van de pen op de aantekening vindt hij de gesproken tekst die klonk op het moment dat jij de aantekening maakte. Opname en aantekeningen zijn via een USB-verbinding eenvoudig op je computer te laden, ook op de Mac. Ik kom er nog op terug.

 

ICT-in-onderwijs heeft overigens een erg leuke gadget-pagina . Ga daar even kijken voor de HYmini (op wind- en zonne-energie werkende stroomvoorziening voor opladers van i-pod, telefoon enz.), een erg knoedelig webcammetje dat 3D-opnames maakt en een oprolbaar digitaal drumstel en nog véél meer.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.