Een initiatief van Malmberg

Landelijk dalende basisvaardigheden: maak concrete kerndoelen

De wettelijke opdracht aan scholen over wat kinderen moeten kennen en kunnen, is beschreven in kerndoelen. Er zijn verschillende kerndoelensets: voor het primair onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De huidige kerndoelen zijn ‘aanbodsdoelen’: scholen zijn verplicht om aandacht te besteden aan de inhoud die in de kerndoelen staat.

De kerndoelen beschrijven echter niet precies wat kinderen uiteindelijk aan kennis en vaardigheden moeten beheersen. Scholen interpreteren dit op verschillende manieren. Die ruimte is aan de ene kant prettig, maar zorgt ook voor grote verschillen tussen scholen en leraren. Voor kinderen maakt dat de overstap naar het voortgezet onderwijs soms lastig. De leraar van de brugklas krijgt kinderen met verschillende niveaus in de klas. Deskundigen vinden dat kinderen op sommige scholen en met sommige methodes te weinig leren. Op andere scholen zien zij soms te overladen programma’s. Ook makers van toetsen, methodes en leermiddelen worstelen met de onduidelijkheid van de huidige kerndoelen. Immers: welke vragen kun je stellen als de doelen niet helemaal duidelijk zijn?

Lees het volledige artikel op de website van het Praxisbulletin: Weten wat je wil bereiken.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

One Response

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.