Home » Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

Op het Da Vinci College in Leiden vond vorige week de kick-off van Sanoma Learning Lab plaats. Tijdens dit project wordt een internationale groep van 165 docenten, leerlingen, leidinggevenden en werknemers van Malmberg en Sanoma Learning gevormd om in co-creatie innovatieve onderwijsproducten te ontwikkelen. Sanoma Learning Lab is een initiatief van Sanoma, de moederorganisatie van Malmberg.

Door middel van lean start-up methodiek gaat Sanoma in co-creatie met verschillende Europese scholen werken aan nieuwe onderwijsproducten. Door gebruikers direct bij het innovatieproces te betrekken en het internationale karakter van het project, is Sanoma Learning Lab de enige in zijn soort. Naast het Da Vinci College in Nederland werken ook partnerscholen in België, Finland, Polen en Zweden mee aan het project. Harold Rimmelzwaai, directeur van Malmberg: “Dit programma past in onze ambitie om samen met het onderwijs innovatieve producten te ontwikkelen die de motivatie van leerlingen stimuleren en de effectiviteit en efficiëntie van het onderwijs verhogen.”

Van idee naar prototype
De 33 Nederlandse deelnemers gaan de komende twee maanden aan de slag in teams bestaande uit een docent, een leerling en een werknemer van Malmberg of Sanoma Learning. Ieder team ontwikkelt en test een eigen onderwijsidee. Begin december worden vijf ideeën geselecteerd voor het bootcamp dat diezelfde maand in Amsterdam plaatsvindt. Daar worden de geselecteerde ideeën in samenwerking met kleine, multidisciplinaire teams vertaald tot werkende prototypes. Daarna wordt bekeken welke innovatieve prototypes potentieel kunnen worden doorontwikkeld tot daadwerkelijke onderwijsproducten.

Ruimte voor goed onderwijs
Anick Dezitter, rector van het Da Vinci College, wil met de deelname aan Sanoma Learning Lab ruimte maken, nemen, geven én krijgen voor goed onderwijs: “Onze docenten hebben oog voor innovatie en willen zich ontwikkelen. Ze leren door te luisteren naar een ander en door gebruik te maken van elkaars expertise. Wat de leerling nu en in de toekomst nodig heeft is de drijfveer in ons handelen.” Wil je de ontwikkelingen van Sanoma Learning Lab volgen? Volg het project dan via Twitter, Facebook, Pinterest en/of YouTube. Neem ook eens een kijkje op de blog!

Denk jij dat co-creatie de sleutel is tot onderwijsproducten die de effectiviteit en efficiëntie van het onderwijs verhogen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.