Een initiatief van Malmberg

Jongeren niet zo handig met internet als we denken

Uit onderzoek van Digivaardig & Digibewust blijkt dat jongeren lang niet zo handig zijn met internet als volwassenen denken. Sociale netwerken onderhouden kunnen ze als de beste via internet, maar als het aankomt op zoeken naar betrouwbare informatie, schieten de vaardigheden tekort.

Matig ict-vaardig
Trendwatchers als Don Tapscott en Nicholas Negroponte spraken lovend over de ‘Net-generatie’ en in het boek ‘Generatie Einstein’ werd gezegd dat jongeren digitale alleskunners zijn. Dit beeld blijkt niet helemaal te kloppen. Ja, jongeren groeien op met internet en ja, ze zijn een ster in het onderhouden van hun sociale netwerk via internet. Maar als het aankomt op hun ict-vaardigheden, is de gemiddelde tiener slechts matig vaardig. Digivaardig & Digibewust schetste samen met Mijn Kind Online een beeld van hoe handig jongeren zijn met zoeken naar informatie op internet, wat ze er doen en wat ze er zelf van denken. Het onderzoek is uitgevoerd onder jongeren tussen de 12 en 18 jaar en bestaat uit een kwalitatief (30 één-op-één interviews) en een kwantitatief (501 ingevulde vragenlijsten) deel. Tijdens de interviews moesten de jongeren bepaalde taken op internet uitvoeren, terwijl de onderzoeker hen observeerde.

Wat doen jongeren tegenwoordig op internet?
Uit gesprekken met de jongeren blijkt dat ze van zichzelf vinden dat ze niet zo lang op internet zitten. Meestal komt er uit dat ze muziek luisteren, chatten, Hyven en informatie zoeken voor school. Uit de enquête blijkt dat internet vooral gebruikt wordt voor chatten (79%) en het maken van huiswerk (78%). Jongeren zoeken vaak naar reviews van de nieuwste games of brommeronderdelen. Meiden kijken online naar kleding en blijven via internet op de hoogte van het laatste mode- en make-up nieuws.

Vier op de vijf jongeren gebruikt internet om in contact te staan met hun vrienden. Die contacten worden in de meeste gevallen via sociale netwerksites als Hyves en Facebook onderhouden. Daarnaast chatten jongeren op MSN, maar praten ze ook wel eens met wildvreemden over de hele wereld, bijvoorbeeld via sites als Omegle

  • 99% beschikt over een computer met internet
  • het merendeel van de jongeren zit ongeveer 2 uur per dag op internet.
  • 93% van de jongeren download muziek via internet. De meer ervaren internetters downloaden ook    films en programma’s.
  • 70% gebruikt internet om spelletjes te spelen. Populair zijn browsergames.
  • Jongeren kopen liever iets in de winkel dan online. Een derde van de jongeren koopt wel eens iets op internet, maar dit gaat vaak om ‘kleine’, niet al te dure zake  zoals kleding, cd’s, dvd’s en boeken. Dat ligt meer aan hun bestedingspatroon dan aan het vertrouwen in iets kopen via internet.
  • Een op de vijf jongeren die wel eens iets op internet koopt, verkoopt zelf ook dingen, bijvoorbeeld via Marktplaats.

Huiswerk en internet
78% van de jongeren maakt gebruik van internet met het maken van huiswerk. Het gaat hier vooral om het zoeken van informatie voor bijvoorbeeld werkstukken. Digitaal lesmateriaal wordt door maar weinig jongeren gebruikt. Leren vanaf een computerscherm is minder makkelijk dan vanuit een boek. Het merendeel van de jongeren vindt het wel leuker om huiswerk te maken op de computer. Als het aan de jongeren ligt, worden de schoolboeken niet vervangen door een laptop.

Internet en mobiele telefoon
Wie denkt dat bijna alle jongeren internet op hun mobiel hebben, heeft het mis. Ruim de helft van de jongeren heeft een prepaid-telefoon, 42% heeft een abonnement. Slechts één op de vijf jongeren heeft internet op zijn of haar mobiel. Opvallend is dat een groot deel (41%) aangeeft hier geen behoefte aan te hebben. Uit de interviews blijkt dat internet via je telefoon vooral handig is als je op zakenreis bent. Voor zichzelf kunnen ze niet bedenken wat zij met internet op hun mobiel willen doen. Het zal alleen handig zijn als ze bijvoorbeeld onderweg zijn van school naar huis.

Internetvaardigheden
Bijna alle geïnterviewde jongeren vinden dat ze handig zijn op internet. Ze hebben geen ‘angst’ voor internet en zijn behendiger dan volwassenen in het gebruik van het toetsenbord en de muis. Volwassenen denken hierdoor dat jongeren alles begrijpen wat er op internet gebeurt. Maar dat is niet zo. Jongeren raken bekend met de mogelijkheden van internet door dingen uit te proberen (trial and error) of kijken bij anderen mee en nemen dat snel over. De onderzoekers stellen dat het waarschijnlijker is dat de beperkte kennis en begrip van internet die volwassenen hebben, jongeren handiger doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn.Driekwart van de jongeren vinden zichzelf vaardig in het onderhouden van contact met mensen die ze kennen. 70% denkt goed informatie te kunnen vinden en 57% vindt zichzelf goed in online gamen.

Hoe staat het met de internetvaardigheden bij de leerlingen uit uw klas? Weten ze betrouwbare en goede informatie te onderscheiden? Zijn ze kritisch op Google resultaten? Neemt men informatie klakkeloos over? En hoe gaat u hiermee om als docent?

Download het volledige rapport via Mijn Kind Online.

© Trendport, 2010

 

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.