Een initiatief van Malmberg

Jongeren en de gevolgen van de coronacrisis

De coronacrisis en de bijbehorende maatregelen hebben een grote impact op het leven van jongeren. Sociale isolatie en gebrek aan structuur zorgen ervoor dat jongeren zich niet op een normale manier kunnen ontwikkelen. Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt dat er meer oog moet zijn voor hun welbevinden. Wat weten we inmiddels over het effect van corona op jongeren en welke onderzoeken en studies lopen er?

Per 31 mei mochten alle middelbare scholen in Nederland weer volledig open voor alle scholieren. Leerlingen hoeven geen anderhalve meter afstand meer te houden. Omdat sommige scholen meer voorbereidingstijd nodig hadden, kregen scholen een week de tijd om te openen. Vakbond CNV Onderwijs is er niet heel gelukkig mee, omdat veel docenten nog niet gevaccineerd zijn, moeilijk afstand kunnen bewaren en de ventilatie soms niet op orde is. Maar het kabinet wil het voor de leerlingen mogelijk maken om nog minimaal zes weken naar school te gaan voor de zomervakantie begint: dat is goed voor hun mentale welzijn en hun leerprestaties. Sinds 1 maart kunnen mbo-studenten (minimaal) één dag per week naar school en zijn er voor praktijklessen en bepaalde groepen meer mogelijkheden. Of en wanneer mbo’s weer volledig open gaan, is nog niet bekend.

Sociale isolatie en gebrek aan structuur

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer onderschrijft het belang van het volledig openen van de middelbare scholen. In een interview in NRC Handelsblad van begin mei zegt zij: ‘Kinderen en jongeren hebben misschien wel het meeste moeten inleveren, terwijl ze zelf nauwelijks geraakt worden door het coronavirus.’ Kalverboer maakt zich veel zorgen om het welzijn van jongeren. ‘Ik ben bang dat deze generatie het op allerlei fronten moeilijker gaat krijgen dan andere generaties. Zij hebben zich op een cruciale leeftijd niet op een normale manier kunnen ontwikkelen door sociale isolatie en gebrek aan structuur. Dat kan leiden tot mentale problemen. En hoe eerder je daar in je leven mee te maken krijgt, hoe groter de invloed is op de rest van je leven.’

Welzijn van jongeren onderzocht

Dat de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen een grote impact hebben op het leven van jongeren, blijkt uit de uitkomsten van het Jongerenonderzoek 2020. Stress, verveling en eenzaamheid spelen daarbij een bepalende rol. De afgelopen maanden zijn veel meer onderzoeken uitgevoerd naar de gevolgen van de coronatijd op kinderen, jongeren en hun gezinnen. Op de website van het Nederlands Jeugd Instituut vind je een overzicht van de uitgevoerde onderzoeken. Het overzicht wordt regelmatig aangevuld.

Meer oog voor jongeren

Volgens Kalverboer hebben kinderen en jongeren ‘misschien wel het meeste moeten inleveren, terwijl ze zelf nauwelijks geraakt worden door het virus’. Daarom wil ze dat er meer oog komt voor deze groep. Zo is het goed om in de gaten te houden wat de impact van de coronamaatregelen is op de jongeren als ze weer naar school gaan. En via het initiatief ‘Samen voor de jongeren’ kunnen jongeren die het moeilijk hebben in gesprek met een coach. Ook verscheen onlangs een rapport over de wereldwijde gevolgen van corona op het onderwijs.

Oproep: Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021

De GGD’en en het RIVM gaan in een grootschalige landelijke monitor de impact van corona op de gezondheid van jongeren in kaart brengen. Tegelijkertijd onderzoeken ze hoe een boost kan worden gegeven aan het welzijn van jongeren in het (post-)coronatijdperk. Alle vo-scholen worden binnenkort uitgenodigd voor deelname aan deze Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021. Deelname is belangrijk, omdat zo meer oog komt voor kinderen en jongeren tijdens en na de coronacrisis.

Merk je dat de coronacrisis invloed op het leven van jouw leerlingen heeft? En hoe ga je ermee om in de klas? Laat je reactie achter via onderstaand formulier.

One Response

  1. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit onderwerp enigszins opgeblazen wordt. Na een rondgang onder mijn twee eerste klassen en na een aantal collega’s gesproken te hebben, lijkt het allemaal wel mee te vallen voor de meeste van de kinderen al vonden ze het niet gezellig.
    Wij gaven al maanden volledig les aan klas 1 en 2 (de helft ’s ochtends en de helft ’s middags en eigenlijk bijna alle leerlingen gaven aan dat ze dit echt ideaal vonden. Ze hebben veel meer rust ervaren in kleine klassen. De examenklassen zijn sowieso nooit thuis geweest en de derde klassen waren ook allemaal op school in dubbellokalen.

    Wel lijkt de problematiek bij de kinderen die al met problemen kampten veel zichtbaarder en ernstiger geworden. Het deel van de samenleving waar de sociale cohesie en structuur al matig tot slecht waren is het zwaarst getroffen. Het deel van de kinderen dat al met eenzaamheid kampte, zag zich nog eenzamer worden.
    Hetzelfde geldt voor de leerachterstanden. Het grootste deel van de leerlingen dat normaal ook hun best deed, lijkt nauwelijks achterstand te hebben. Het deel dat niet gemotiveerd is en normaal gesproken ook al bijna niks deed, is het ernstigst getroffen. Maar ligt dat nu aan de lockdown of aan hun eigen mentaliteit?

    Kinderen die opgroeiden in gezinnen waar het niet al te fijn aan toeging, hebben het meest geleden. Ouders die in de beste omstandigheden al nauwelijks functioneren als ouders functioneerden nu nog minder met geweld als gevolg. Dat is overigens geen onderwijsprobleem maar een maatschappelijk probleem. Ouders met verslavingsproblematiek of losse handjes los je als school niet op. Voor deze kinderen waren er opvanglokalen geregeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.