Een initiatief van Malmberg

Jasper van der Noordt: ‘Lesgeven op het speciaal onderwijs is het leukste dat er is’

Marc Godefroy/Leraar24

Jasper van der Noordt ontving in 2021 de titel Leraar van het Jaar. Hij wil het speciaal onderwijs in een positiever daglicht zetten. ‘Als mijn leerlingen na vier jaar zeggen: ik heb een goede tijd gehad op de middelbare school en ik weet wat ik nu wil doen, dan ben ik trots.’ We interviewden hem over zijn grote passie.

In het onderwijs is iedere dag anders. En met pubers in het speciaal onderwijs is dat nog nét een beetje meer. Deze leerlingen hebben vaak meer bagage dan kinderen in het regulier onderwijs. Ze hebben bijvoorbeeld leer- of gedragsproblemen, maar ze zijn niet allemaal agressief of ‘koekoek’, zegt Jasper. ‘Ik blijf vechten en zeggen: dat is helemaal niet zo. Dit zijn leerlingen die hierna ook gewoon naar het mbo gaan. We moeten ze alleen wat meer begeleiden om daar te komen.’

Lesgeven is lesgeven, ook op het speciaal onderwijs

Lesgeven in het speciaal onderwijs gaat volgens Jasper grotendeels hetzelfde als in het regulier onderwijs, maar er zijn ook verschillen. ‘Lesgeven is in de basis altijd hetzelfde. Op het speciaal onderwijs is het anders dat ik alle theorielessen geef aan mijn klas. De praktijkvakken krijgen zij van een andere docent.’ Daardoor zijn er minder wisselingen en is er meer structuur. De klassen zijn ook kleiner waardoor je meer aandacht hebt voor individuele leerlingen. Jasper heeft in het speciaal onderwijs veel over het onderwijsvak en ook over zichzelf geleerd. ‘Je leert je grenzen aangeven en consequent zijn. In het regulier onderwijs heb je soms klassen waarin iets vanzelf loopt. Dat is bij ons vaak niet het geval.’

Leerlingen hebben een goudeerlijke docent nodig

Wat leerlingen in het speciaal onderwijs volgens Jasper nodig hebben, is een goudeerlijke docent. ‘De leerlingen voelen het aan als je niet eerlijk bent en dan nemen ze een loopje met je. Zeg het als je slecht geslapen hebt of als er iets aan de hand is, de leerlingen merken dat toch wel. Als docent ben je ook maar een mens. Wij gaan het gesprek aan met de kinderen, we zitten meer aan de pedagogische dan de didactische kant van het onderwijs. Door eerlijk te zijn en die vertrouwensband aan te gaan, geef je leerlingen meer houvast. Die eerlijkheid krijg je ook van hen terug.’

Als voorbeeld noemt hij een leerling die hem sloeg toen ze een les niet begreep. Dat gedrag is niet gewenst, maar het is ook belangrijk om te kijken waar die uitspatting vandaan komt. Jasper ging daarover met de leerling en haar moeder in gesprek. Jasper: ‘De leerling zag dat ik interesse in haar toonde. Je merkte dat ze dacht: hij luistert naar mij, ik word niet nog eens van school gestuurd. Ze ging op zichzelf reflecteren en verbeterde haar gedrag. Ik ben zelfs nog eens met een collega naar haar theatervoorstelling gaan kijken. Ze zei: ‘Jullie beloven niet alleen dat je komt, jullie komen ook echt hierheen’. Dat waardeerde ze. Hoe mooi is die band?’

Meer aandacht voor speciaal onderwijs bij lerarenopleidingen

Jasper vindt dat lerarenopleidingen meer aandacht mogen besteden aan het speciaal onderwijs. ‘Studenten zijn bang voor het onbekende, dus ik kan wel begrijpen dat ze kiezen voor een stage of een baan in het regulier onderwijs. Dat is wat ze kennen.’ Hij benadrukt dat je met een diploma van de pabo of een lerarenopleiding kunt lesgeven in het speciaal onderwijs. Doorleren met cursussen en opleidingen is mogelijk, maar het is geen vereiste. Dat vindt Jasper goed. ‘Persoonlijk ben ik geen theoriemens. Ik ben iemand van de praktijk. Daarin leer je zoveel over jezelf en over de leerlingen.’

Extra unieke doelgroep

Waarom leraren voor het speciaal onderwijs zouden moeten kiezen? ‘Iedereen is speciaal en uniek in doen en laten. Maar onze doelgroep is extra uniek. Lesgeven aan deze jongeren is het leukste dat er is.’

Lijkt het je leuk om Jaspers werk te volgen? Op het Instagramaccount @vso_meester_jasper deelt hij zijn dagelijkse bezigheden als docent in het speciaal voortgezet onderwijs.

Heb jij ook positieve verhalen over het speciaal onderwijs die je wilt delen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Links op de foto: Jasper van Noordt. (c) Marc Godefroy/Leraar24

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

One Response

  1. Mooi om te lezen!

    In mijn ogen is het speciaal onderwijs zo mooi en belangrijk! Daar wordt niet gekeken naar een nummertje. Ik kijk naar mijn leerlingen, wie zij zijn, wat zij nodig hebben van mij en hoe ik er voor kan zorgen dat zij zich veilig voelen op school. Veel leerlingen hebben al een hele grote rugzak en om hun toch te laten merken dat zij gezien worden vind ik zo mooi en dankbaar.

    Werken in het speciaal onderwijs moet je liggen en is echt niet voor iedereen geschikt, maar er mag meer positievere aandacht aan besteed worden. Een leerling die theoretisch totaal niet sterk is, kan praktisch hartstikke veel. Het is belangrijk om niet te kijken naar alleen de problemen, maar juist naar de vaardigheid die zij nog moeten beoefenen. Daar waar wij als leerkrachten de leerlingen de juiste handvatten voor kunnen aanreiken zodat zij zich verder ontwikkelen is mooi om te zien.

    Het is een mooi begin als er tijdens de pabo al aandacht aan wordt besteed, zodat de studenten verder kijken dan alleen het regulier onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.