Een initiatief van Malmberg

Ict: Wel of geen meerwaarde voor het onderwijs?


‘Ict op school zorgt niet voor opvallende verbetering.’ Eerder deze week publiceerde verschillende kranten op hun website een ANP-bericht met deze kop. Het gaat om de conclusie van het rapport
‘Students, Computers and Learning: Making The Connection’: een onderzoek dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in meer dan 30 landen.

Uit het rapport blijkt dat leerlingen in landen die flink investeren in ict geen enkele verbetering laten zien in hun leerprestaties voor wiskunde, begrijpend lezen en bètavakken. Sterker nog: leerlingen die op school zeer vaak gebruik maken van een laptop, computer of tablet, halen veel lagere resultaten. Leerlingen die er zo nu en dan gebruik van maken, behalen iets betere resultaten dan leerlingen die zelden of nooit met een computer werken.

Docent meest bepalende factor
Op de website van Kennisnet geeft Kennisnet-directeur Toine Maes in een opiniestuk zijn visie op het onderwerp. Maes stelt dat we in Nederland allang weten dat meer technologie en het gebruik van computers niet automatisch leidt tot betere cijfers en prestaties. De docent, zo stelt hij, is cruciaal en daarmee de meest bepalende factor voor goed onderwijs. Daarbij is ict één van de meest krachtige, faciliterende hulpmiddelen.

Geen vervanging
Met name op het gebied van differentiatie en het inspelen op verschillen tussen leerlingen kan ict een verschil maken. Maes is het dan ook eens met de strekking van het OESO-rapport: ‘Technologie kan goed onderwijs versterken, maar de beste technologie kan slecht onderwijs niet vervangen’. De boodschap van Maes luidt dan ook: “Focus niet op technologie, maar op de leerling, de leersituatie en de leraar die met ict gaat werken.”

Verder lezen?

 

Wat vindt u? Wordt de rol van ict in het onderwijs overschat of denkt u dat onderwijstechnologie wel degelijk kan bijdragen – bijvoorbeeld bij het differentiëren en personaliseren van onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

5 Responses

  1. De rol van ICT in het onderwijs wordt zeker overschat. Maar de invloed van onderwijs als zodanig op de ontwikkeling van de jeugd wordt nog zwaarder overschat. Illustratief daarvoor in het onderzoek van de TU Twente over de verwerving van digitale vaardigheden bij jongeren. Dat gebeurt elders en niet op school. Overigens geldt deze relativering ook de rol die aan onderwijs toegedicht wordt bij andere relevante dimensies van de vorming en ontwikkeling van de jeugd.

  2. Ook niet zo raar dat we geen vooruitgang boeken. We knallen klaslokalen helemaal vol met Smart-boards en hopen dat de kwaliteit meteen omhoog gaat. Als we nu eens eerst beginnen met de onderwijzers te digitaliseren, kunnen we vanzelf het onderwijs ook digitaliseren. Zonder kip zou er ook geen ei zijn, maar dit geldt ook zeker andersom!

  3. ‘@Ype
    Goed punt. Toch is het niet zo dat er dan maar besloten moet worden om met ICT onderwijs te stoppen als de jeugd het wel elders leert. Het zo goed mogelijk voorbereiden op een digitale samenleving is ook de rol van het onderwijs. In mijn tijd als stagiair op een basisschool in Amsterdam Oud-Zuid werkten wij al met iPads. En met veel vreugde. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden..

    http://www.instituutschreuder.nl

  4. ‘@Ype
    Goed punt. Toch is het niet zo dat er dan maar besloten moet worden om met ICT onderwijs te stoppen als de jeugd het wel elders leert. Het zo goed mogelijk voorbereiden op een digitale samenleving is ook de rol van het onderwijs. In mijn tijd als stagiair op een basisschool in Amsterdam Oud-Zuid werkten wij al met iPads. En met veel vreugde. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden..

    http://www.instituutschreuder.nl

  5. ‘@Ype
    Goed punt. Toch is het niet zo dat er dan maar besloten moet worden om met ICT onderwijs te stoppen als de jeugd het wel elders leert. Het zo goed mogelijk voorbereiden op een digitale samenleving is ook de rol van het onderwijs. In mijn tijd als stagiair op een basisschool in Amsterdam Oud-Zuid werkten wij al met iPads. En met veel vreugde. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden..

    http://www.instituutschreuder.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.