Een initiatief van Malmberg

Hoe technologie het onderwijs verbetert: 4 trends

Hoe kunnen technologische trends bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs? Er zijn nu al kansrijke innovaties in gebruik die meer maatwerkonderwijs mogelijk maken of die zorgen voor een betere aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk. In dit artikel zetten we de vier belangrijkste technologische trends en hun toepassingen in het onderwijs voor je op een rij.

1. Artificial Intelligence

Artificial intelligence (AI, kunstmatige intelligentie) is het vermogen van computers om taken uit te voeren waarvoor mensen hun intelligentie inzetten. Denk aan interacteren met de omgeving, analyseren, redeneren, problemen oplossen en voorspellen. Je vindt artificial intelligence in voice assistants op een smartphone of in zelfrijdende auto’s. Maar ook de suggesties van Netflix voor films die je misschien leuk vindt of prognoses voor de jaarcijfers van een bedrijf vallen onder AI. Op basis van analyses en voorspellingen kan AI gerichte feedback geven en aanpassingen voorstellen in de leerroute van een leerling. Ook kan het leerlingen ondersteunen bij het leren van een vreemde taal door gesproken tekst te analyseren. Artificial intelligence in chatbots maakt het mogelijk om te achterhalen in hoeverre leerlingen bepaalde lesstof begrijpen, door het stellen van vragen.

2. Internet of things

Het Internet of things (IoT, internet der dingen) gaat over alledaagse gebruiksvoorwerpen of apparaten die verbonden zijn met het internet en zonder tussenkomst van mensen gegevens uitwisselen. Denk aan slimme deurbellen, verlichting, thermostaten en koelkasten. Bijvoorbeeld verlichting die zichzelf aan of uit doet of een deurbel die een melding stuurt naar een telefoon bij een verdachte beweging bij de voordeur. Zo kan klimaatbeheersing door middel van sensoren die temperatuur en CO2-gehaltes meten, zorgen voor een optimaal leerklimaat. Aanwezigheidsregistratie is mogelijk via bluetooth-apparaten en apps op smartphones. Zo hoef je niet meer dagelijks de aanwezigheidsregistratie bij te houden.

3. Nieuwe interfaces

Computers kunnen onze gedachten (nog) niet lezen. Dus moeten we op een andere manier onze bedoeling overbrengen: een gebruikersinterface. Beeldschermen en toetsenborden zijn oude vormen van interfaces, maar inmiddels gebruiken we meer intuïtieve interfaces: touchscreens, slimme speakers en VR-brillen. Het gebruik van een muis of toetsenbord vereist een goede fijne motoriek. Iets waar jonge kinderen of mensen met een handicap niet altijd over beschikken. Met de komst van de touch interface worden computers toegankelijker voor bijvoorbeeld jonge kinderen in de onderbouw die werken met chromebooks of tablets met touch screens. Daarnaast kunnen leerlingen in het voortgezet onderwijs met een virtual reality-bril handelingen oefenen tijdens de opleiding, voordat ze die in de praktijk gaan doen.

4. Vertrouwen en veiligheid

Technologie kan positief bijdragen aan het creëren van vertrouwen. Reviewwebsites zijn daar een goed voorbeeld van. Het oordeel van anderen helpt je een goed hotel te kiezen of een goed product te kopen. Maar technologie kan ons vertrouwen ook schaden, bijvoorbeeld door fake news-berichten of ondoordachte algoritmen. In het onderwijs hebben we te maken met kinderen en is vertrouwen een belangrijk begrip. Data wordt steeds beter beveiligd tegen misbruik. Zo kan leerlingdata anoniem beschikbaar worden gemaakt. Een ander voorbeeld is geavanceerde techniek om belangrijke schoolgegevens te beveiligen tegen diefstal of manipulatie.

Hoe ga je met deze nieuwe trends om?

Vertrouwen in techniek is hoe dan ook een lastig aspect waar zorgvuldig mee omgegaan moet worden. Wat is aanvaardbaar gebruik van technologie? Wanneer is het gerechtvaardigd om een beslissing aan de technologie over te laten en wanneer niet? Scheelt het leraren vooral tijd en werkdruk als ze zelf geen beoordeling hoeven te geven en accepteren we daarom dat een algoritme dat overneemt? Of vinden we de menselijke beoordeling zo belangrijk dat we aanvaarden dat het meer tijd en werk kost?

In het uitgebreide artikel van Kennisnet lees je meer over deze vier technologische trends, de fase waarin deze trends zich bevinden en de vraagstukken eromheen.

Van welke technologische trend verwacht je het grootste effect in het onderwijs? Laat het ons weten in de comments!

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

One Response

  1. Nieuwe generatie behoeft naar verwachting :
    Verandering van cognitief leerproces:
    Fijne motoriek ( d.m.v.oog hand coördinatie met bal bijv), analyseren(d.m.v. resultaatgericht en logisch denken) , ordenen ( d.m.v zichtbare planning) en luisteren( d.m.v dansen, fietsen, skippybal en zingend)
    Om zo rechter- en linkerhersenhelft perfect te laten samen werken vanuit sociaal emotioneel welbevinden Beginnend in onderbouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.