Home » Hoe digididactisch ben jij als leerkracht?

Hoe digididactisch ben jij als leerkracht?

Het gebruik van devices in het onderwijs zoals een laptop wordt steeds normaler, maar de voordelen van deze digitalisering voor jouw les benut je alleen bij een optimaal klassenmanagement. En daarvoor zul je als docent wel eerst digididactisch moeten leren denken. Hoe je dat doet? Nou zo!

Door de komst van de iPad in 2010 heeft het gebruik van devices in het onderwijs een vlucht genomen. Afhankelijk van de situatie gebruiken scholen een laptop, Chromebook of iPad. Ruim 57 procent van de scholen gebruikt op enig moment devices, blijkt uit onderzoek van DUO [1]. ‘En hoewel laptops het meest worden gebruikt, raken Chromebooks steeds populairder’, zegt Sanne Pit van pitwise.nl, die scholen ondersteunt bij onderwijs- en ICT-vraagstukken met opleiding en advies. ‘Chromebooks kun je namelijk eenvoudig beheren in de klas, of hij nu van de leerling is of niet.’

Voorwaarde

Hoewel het gebruik van devices op scholen voordelen kent, bijvoorbeeld dat het ruimte biedt voor differentiatie en tijdwinst kan opleveren, is optimaal klassenmanagement een voorwaarde. Alleen zo kun je er volgens Pit optimaal van gebruikmaken. ‘Het gebruik van devices vergt een omschakeling in de manier van lesgeven, en dus ook het opleiden van je docenten. Het klaslokaal is niet de ideale omgeving om te experimenteren. Je moet als leerkracht digididactisch leren denken; weten wanneer een bepaalde toepassing van meerwaarde is voor je les.’ Ook gaat het om simpele dingen als: zorg dat je achterin de klas staat, zodat je kunt zien wat er op de schermen gebeurt.

Naast het opleiden van je docenten adviseert Pit scholen om na te denken over een shortlist van applicaties. Dat kan door met elkaar te overleggen en ervaringen te delen en op basis daarvan een gezamenlijke keuze te maken. ‘Wat je wilt voorkomen, is de valkuil waarin je overdondert raakt door de hoeveelheid toepassingen, dan schiet het gebruik zijn doel voorbij.’

Ondersteunen

Een shortlist van toepassingen vereist dat je als docent nadenkt over de vraag hoe zo’n device jouw les ondersteunt. Pit: ‘Past de applicatie bij jouw lesstijl als docent, bij de leerlingen en de oefenstof? Je moet ervoor zorgen dat een toepassing zowel de didactiek als de inhoud versterkt. Maar daarnaast is het heel belangrijk dat je selecteert en deelt. Een voorbeeld: ik geef het vak Aardrijkskunde en het onderwerp neerslag komt elk leerjaar terug. Zo’n onderwerp is dus bij uitstek geschikt om eigen materiaal in digitale toepassingen voor te ontwikkelen, zoals een interactieve video-opdracht. En door als team met elkaar in gesprek te gaan over welke stof zich Leent voor de verschillende toepassingen, voorkom je situaties waar collega’s allemaal een eigen digitaal SO maken bijvoorbeeld. Als je een goede verdeling maakt, is de tijd die het kost om digitale werkvormen te ontwikkelen, snel terugverdiend.’

Offline

Tot slot heeft Pit nog een tip: ‘Zorg als school dat docenten eventuele toepassingen eerst offline maken. Dus zet bijvoorbeeld vragen in Office en afbeeldingen in mapjes op een gedeeld netwerk. Koppel de dingen die je ontwikkelt dus los van het platform waarin je dat wilt doen. Want stel dat er iets misgaat, de applicatie verdwijnt of een docent vertrekt, dan ben je het niet kwijt.’

Wil je als school ICT als hulpmiddel inzetten in het onderwijs? Dan kun je contact opnemen met Sanne, hij geeft ook opleidingen en trainingen. Sanne combineert zijn bedrijf met een baan als docent op een VO-school. Hij kent daardoor uit de praktijk de mogelijkheden (en uitdagingen) van ICT in het onderwijs.

Hoe zorg jij voor een optimaal gebruik van devices in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.

[1] DUO (2019). Rapportage: Onderzoek beschikbaarheid devices. In opdracht van Malmberg.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.