Een initiatief van Malmberg

Het moderne brein

Er is een nieuwe generatie ontstaan: de digital natives. Dit is de generatie die is opgegroeid met internet, dat voor deze generatie veel belangrijker is dan tv en kranten. En dit is veel ingrijpender dan het op het eerste gezicht lijkt. Het gaat er niet alleen om dat een jongere liever voor een nieuwssite op internet kiest dan om in de krant te gaan bladeren, maar ook het brein verandert hierdoor.

 

In het boek iBrain: Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind” (klik hier voor meer informatie; ook edublogger Wilfred Rubens besteedt op zijn weblog aandacht aan dit onderzoek) concluderen de Amerikaanse neuroloog Gary Small en zijn mede-auteur Gigi Vorgan dat het menselijk brein heel gevoelig lijkt te zijn voor veranderingen in de omgeving, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe technologie. Mensen die vaak zoeken op internet of sms-berichten versturen versterken neurale circuits die met deze activiteiten in gang worden gezet. Tot zover is dit weinig nieuws. Al eerder besteedden we op Onderwijsvanmorgen aandacht aan hoe neurale circuits worden gevormd. Hier blijkt dat het brein dermate plastisch is dat er het zich nagenoeg aan elke omgeving kan aanpassen. Belangrijk is hier echter ook wat de aandacht voor internet doet met delen van het brein waarop tot voor kort een groter beroep wordt gedaan en die nu minder worden ingeschakeld.

 

In het onderzoek van Small en collega-neurologen bleek dat proefpersonen met veel internetervaring twee keer zoveel activiteit vertoonden in delen van het brein die besluitvorming en complex redeneren aansturen als de beginnelingen op internet.  Dit wijst erop dat deze activiteiten de frontale kwabben stimuleren. Deze kwabben zijn  betrokken bij veel mentale functies, zoals impulscontrole, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning en geheugen. Het lijkt er dus op dat jongeren door het vele internetgebruik deze belangrijke neurale circuits versterken. Dit zou erop kunnen duiden dat de nieuwe generaties sneller en strategischer kunnen denken dan de oudere generaties. De vraag is echter: ten koste van wat? Wetenschappelijk onderzoek wijst op grote voordelen van internet en de digitale wereld. Er zijn echter ook onderzoekers die grote nadelen verbinden aan internetgebruik, gamen en  msn-en. Het artikel Maakt Google ons dom? gaat nader in op enkele nadelen. Ook Small ziet niet alleen voordelen. Hij constateert dat het voortdurend op zoek zijn naar nieuwe informatie kan leiden tot stress en zelfs hersenbeschadiging.

 

Een andere trend die hiermee samenhangt is dat jongeren geen behoefte meer hebben naar achtergrondinformatie bij het nieuws. Dit concludeert Jan van Cuilenburg van het Commissariaat van de Media op basis van de jaarlijkse Mediamonitor. “Verdieping van het nieuws, daar hebben jongeren geen enkele behoefte aan”, stelt van Cuilenburg in een interview.  “Jongeren willen alleen maar snel en kort worden geïnformeerd. Smullen van de zaterdagbijlagen van de Volkskrant en de Telegraaf is er niet meer bij. Sociale en politieke meningsvorming spreekt jongeren veel minder aan dan ouderen”. Dit geeft te denken: jongeren gaan anders – misschien beter, misschien ook niet – met informatie om, maar misschien gaat dit ten koste van de behoefte om te evalueren en te reflecteren. Ik vind dit zelf een zorgwekkende ontwikkeling en ben zeer benieuwd naar de reacties van bezoekers van Onderwijsvanmorgen.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

5 Responses

  1. Hoeveel jongeren waren er 20 jaar geleden die ‘smulden van de zaterdagbijlagen’ van de Volkskrant? En misschien dat ze wel weer zin hebben in dat smullen als ze wat ouder worden?

  2. Als nieuwe generaties sneller en strategischer kunnen denken, als de delen van de hersenen die bij besluitvorming en complex redeneren betrokken zijn beter ontwikkeld zijn, dan hebben ze ook veel minder behoefte aan bijvoorbeeld die dikke zaterdagbijlage. De achtergrondverhalen die eerst nodig waren juist om tot een betere meningsvorming te komen zijn niet meer zo heftig nodig als je de dingen sneller doorziet.

  3. Interessant dat het brein verandert door het gebruik van internet. Ik kan me wel voorstellen dat je van veel internetten leert om sneller informatie te verwerken. Ik vraag me wel af of sneller in dit geval beter is, want is het niet zo dat je informatie juist diep moet verwerken om er echt iets van te leren? Ik moest hierbij ook meteen denken aan een wat ouder onderzoek waaruit blijkt dat je beter scoort op intelligentietests als je veel computerspelletjes hebt gespeeld. De vraag is natuurlijk of je daar nu echt slimmer van wordt of dat je alleen maar beter wordt in het maken van de test..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.