Home » Het digitaal leesdossier

Het digitaal leesdossier

Voor de afsluiting van haar pabo-studie tot tweedegraads docent wilde Carla de Jager van het Stedelijk Lyceum in Enschede  graag iets doen met leesbevordering. Ze had al jaren gemerkt dat leerlingen het maken van een leesverslag niet erg inspirerend vinden en eigenlijk lijken alle verslagen op elkaar. Dat bevordert het lezen in ieder geval niet, bedacht ze. Maar wat dan wel?

Multimediale leesbevordering
Voor haar afstudeerdopdracht Nieuwe Media bedacht ze een project met twee doelen: betere en meer inspirerende leesverslagen die ook graag door andere leerlingen gelezen worden én leesbevordering. Immers: een goed leesverslag inspireert tot lezen. En natuurlijk moest het een multimediale toepassing worden.

En dat is gelukt, het digitaal leesdossier kwam tot stand en wordt met enthousiasme door leerlingen gebruikt. Het werkt als volgt: leeringen krijgen hun opdracht via een website die Carla speciaal voor dat doel gebouwd heeft. Dat lijkt voor veel mensen misschien te hoog gegrepen maar Carla verzekert zelfverklaarde digibeten dat dat heel goed te doen is, zij zegt zelf geen whizzkid te zijn op dat gebied.

Iedereen een eigen website
In de eerste opdracht moeten de leerlingen ook zelf een website maken. Dat doen ze met hun Entree-account en het programma websitemaker van Kennisnet.
De vervolgopdrachten leiden de leerlingen stapsgewijs door een aantal kleinere leesprojecten: het beschrijven van de eigen leesgeschiedenis, het eigen leesverslag, het schrijven van een recensie, voorleesopdrachten, een poëzieopdracht. Er staan ook extra’s op de opdrachtensite zoals een link naar de leestest van Mad Readers Maniac en een enquêteformulier dat vraagt naar de bevindingen van de leerling  tijdens het maken van het digiaal leesdossier.

Feedback
Een belangrijk onderdeel is het Gastenboek want dat is de plek waar de leerling feedback van de docent krijgt. En niet alleen van de docent, ook klasgenoten, ouders en andere belangstellenden geven er hun commentaar. Die commentaren werken aanstekelijk, en leerlingen bleken tijdens het project steeds bereid om elkaar te helpen. Het project bevordert dus meer dan alleen het lezen: ook samenwerken en groepsvorming profiteren mee. Natuurlijk zijn er nog steeds leerlingen die niet van lezen en al helemaal niet van leesverslagen maken houden, maar de bereidheid tot meedoen was zeker groter dan vóór de digitale variant. Hier kunt u een voorbeeld bekijken van een digitaal leesdossier van een leerling.

Inmiddels is Carla de Jager overgestapt naar de ISK-afdeling van Het Stedelijk. Ook voor die groep maakte ze al een mooi project voor het vak Nederlands. 

Door alle uren die Carla de Jager heeft geïnvesteerd in deze inspirerende en laagdrempelige leesprojecten kunt u in het nieuwe schooljaar snel aan de slag!

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.