Een initiatief van Malmberg

Gebruik van CBS bij aardrijkskunde en economie

De kans op een Elfstedentocht, de leeftijdsopbouw van de Nederlandse bevolking in 1950 en het aantal mensen dat geluidshinder ondervindt van de buren. Het zijn allemaal gegevens die te vinden zijn op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gegevens van het CBS kunnen erg goed van pas komen bij een les aardrijkskunde of economie. Een nadeel is dat de informatie op de website niet gericht is op jongeren en dat het soms moeilijk kan zijn het cijfermateriaal te vinden dat je nodig hebt.

Dat kan beter, moeten ze bij het CBS hebben gedacht.

CBS in de klas
En dat is ze ook gelukt. Sinds vorige maand is de speciale onderwijssite van het CBS in de lucht: CBS in de klas. Het materiaal op de website is gratis beschikbaar en is afgestemd op de kerndoelen in het voortgezet onderwijs. Peter van Eijk, docent aardrijkskunde aan het Christelijk College de Populier in Den Haag, gebruikt de onderwijssite regelmatig. “Het is fijn dat ik van tevoren niet hoef te checken of de informatie op de website begrijpelijk is voor leerlingen; ik weet altijd zeker dat ik het kan gebruiken in de les.”

Overzichtelijk
In tegenstelling tot de reguliere website (die tientallen thema’s kent), is deze website verdeeld in drie thema’s: ‘gereedschappen’ (visuele ondersteuning bij de lesstof), ‘actueel’ (lesstof bij actuele ontwikkelingen) en ‘lesplannen’ (kant-en-klaar lesmateriaal). Elk onderwerp dat je aanklikt binnen een thema bevat een kader waarin o.a. staat vermeld voor welke doelgroep het lesmateriaal geschikt is (vmbo, havo, vwo, bovenbouw, onderbouw, etc.), bij welk vak het kan worden gebruikt en welke trefwoorden op het materiaal van toepassing zijn (industrie, conjunctuur, EU, demografie, etc.).

De piramide
Bij de leerlingen van Peter van Eijk zijn vooral de gereedschappen favoriet. “Leerlingen vinden het bevolkingspiramide-gereedschap erg leuk. Dit is een animatie die de verschuivingen in de bevolkingssamenstelling van 1950 tot 2060 laat zien. Ik wijs dan aan in welke categorie ze nu zitten, en in welke categorie ze in 2050 zitten en vraag wat voor gevolgen dit kan hebben voor hun pensioen. Het zet ze echt aan het denken over de gevolgen van de vergrijzing.”     

Oost west, thuis best
De onderwijssite maakt het gemakkelijk voor leerlingen om informatie te selecteren die van toepassing is op hun eigen (leef)omgeving. “Leerlingen vinden dat erg prettig”, aldus de docent. “De leerlingen die ik lesgeef, wonen allemaal in de omgeving Den Haag. Een onderwerp gaat meer voor ze leven als ze echt informatie op kunnen zoeken die betrekking heeft op hun eigen buurt”.

Het komende jaar zal het aanbod op de website worden uitgebreid. Er zullen meer opdachten, gereedschappen en artikelen worden toegevoegd die betrekking hebben op aardrijkskunde en economie. Daarnaast wordt er misschien nog een nieuw vakgebied aan de website toegevoegd. Van Eijk: “Ik hoop dat de onderwijssite slechts een opstapje is naar een website die structureel door docenten economie en aardrijkskunde wordt gebruikt”.

 

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.