Home » Gastblog: inspirators in het onderwijs

Gastblog: inspirators in het onderwijs

Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Daar ontwikkelde ze een visie op nieuw onderwijs waarin de docent centraal staat. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM.

Een moeder van een leerling stuurt een e-mail naar de docent Frans, die een onderwijsconcept heeft neergezet waarbij leerlingen vaardigheden leren over mediawijsheid, design en programmeren. Ze stuurt deze e-mail omdat ze ziet dat haar dochter, die continu wordt teruggefloten door het reguliere onderwijs, ineens opbloeit. De moeder mailt hem dat haar dochter meer zelfvertrouwen heeft en dat ze zin heeft om naar school te gaan. Dat ze soms dingen mag doen die ze spannend vindt en ze daar veel van leert. Dat ze trots is op zichzelf en dat zij, als moeder, daarom ook trots is op haar kind.

Inspirators in de praktijk

In een tijd waarin media domineren met negatieve berichtgeving over onderwijs, is het een verademing om stil te staan bij wat wél goed gaat. Ik ben de afgelopen weken op zoek gegaan naar krachtverhalen bij docenten uit het po, vo, mbo en hbo. Docenten die ik sprak hebben nieuwe concepten ontworpen of te gekke ideeën over en voor ons onderwijs. Er zijn zo veel mooie en ondernemende mensen in het onderwijs, maar hoe zorgen we ervoor dat ze worden gezien en gehoord?

Je bent wat je geeft

Sartre zei ooit: je bent wat je doet. Daar kun je ook van maken: je bent wat je geeft. De continue negatieve berichtgeving over onderwijs en docenten is van invloed op de beroepsgroep. Positief naar educatie kijken maakt veel meer mogelijk dan continu naar voren brengen wat niet goed gaat. Een docent van het jaar die ik interviewde kreeg van haar studenten de volgende feedback: ‘ik voel me door jou gezien en gehoord’, ‘ik voel mij serieus genomen’ en ‘je praat niet tegen me, je praat met me’. Een mooi voorbeeld van oprechte interesse en een relatie aangaan. Het zou fantastisch zijn wanneer docenten ook op deze manier worden gezien en aangesproken!

Inspiratie

Aan het einde vraag ik aan iedereen: hoe blijf jij geïnspireerd? Alle docenten die ik tot nu toe heb gesproken, zeiden: ik taak geïnspireerd door mijn leerlingen en studenten. Door de mooie leerervaringen die ze hebben, door die ene e-mail van die moeder, wanneer leerlingen vragen of zij mogen doorwerken in de pauze, door het verschil te zien in hoe ze binnenkomen en hoe ze weggaan. En weet je wat mij inspireert? Deze fantastische mensen spreken en zien dat zij, ondanks alle negatieve berichtgeving en weerstand tegen vernieuwing, toch blijven staan om onze kinderen te laten leren.

Wat inspireert jou in je werk? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.