Home » Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces

Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces


Formatieve toetsen, voorzien van ingebouwde feedback, zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat blijkt uit een reviewstudie van het Expertisecentrum Nederlands en het CITO.
Deze toetsen laten niet alleen zien wat een leerling kan, maar ook hoe deze leert en op welke manier dit leerproces te beïnvloeden is. Formatieve toetsen kunnen meer zeggen over de leerstrategieën en het leerpotentieel van de leerling dan standaardtoetsen, die alleen laten zien of de leerling de stof beheerst’, aldus het NRO.


Dat is de voorzichtige conclusie uit een literatuurstudie naar formatief toetsgebruik in het taal- en leesonderwijs in verschillende onderwijssectoren, waaronder het voortgezet onderwijs. Op basis van resultaten van leerlingen op formatieve toetsen, kunnen docenten het leerstofaanbod en de instructie beter afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Verder lezen? Lees het artikel op de website van het NRO.

TIP: Op het 1e Nationale Docentencongres ‘Toetsen om te leren‘ kwam formatief toetsen ook uitgebreid aan bod. Op onze website Toets vo kunt u de presentaties van de sprekers nog eens bekijken. Daarnaast staan op de blog verschillende artikelen met betrekking tot dit onderwerp.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.