Home » Elektronische experimenten bij natuurkunde

Elektronische experimenten bij natuurkunde

In opdracht van de Europese Unie is Malmberg in 2010 samen met Politechnika Gdansk in Polen, en Young Digital Planet een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van elektronische experimenten in het natuurkunde-onderwijs. Daarbij wordt gekeken naar de voordelen die daarmee bereikt kunnen worden. Ook wordt onderzocht welke eisen er aan de docent, school en organisatie gesteld moeten worden om optimaal gebruik te kunnen maken van dergelijke experimenten. Een voorbeeld van een elektronisch experiment ziet u in het filmpje links.

 

Tijdlijn van het project
Inmiddels is de TU Twente aangehaakt in dit meerjarig project. In maart 2012 zal er in Gdansk een conferentie plaatsvinden waar de vorderingen worden besproken. In januari 2012 zullen resultaten van het onderzoek ook gespiegeld worden met die van de University of Leeds. Uiteindelijk is het de bedoeling het project in juni 2014 af te ronden, waarna de resultaten zullen worden gepubliceerd.

 

Vraag aan u
Hoe ziet u de toekomst van elektronische experimenten in het natuurkunde-onderwijs? Gebruikt u Coach of andere meetsoftware? Werkt u met Labquest? Graag vernemen we uw visie op de rol van elektronische experimenten nu en in de toekomst. Stuur uw reacties naar eugene.wijnhoven@malmberg.nl. Het is natuurlijk ook mogelijk een reactie achter te laten onderaan dit artikel. Vanzelfsprekend houden we eenieder die een bijdrage levert op de hoogte van onze vorderingen.

 

Eugene Wijnhoven
Uitgever, Uitgeefunit Beta VO

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.