Home » De leraar als online influencer

De leraar als online influencer

Net zoals leerlingen, zoeken ook leraren inspiratie en connectie met elkaar via social media. Sommigen van hen bouwen populaire online communities op die duizenden volgers hebben, en zelfs een bron van inkomsten zijn. Laat je inspireren door de online influencers van het onderwijs.

Onderwijs verbeteren via social media

De leerkracht als ´influencer´ op social media is een groeiend fenomeen, dat zich in verschillende vormen manifesteert in het digitale universum. Misschien ken je ‘influencen’ vooral als het aanprijzen van producten in samenwerking met bedrijven. Dat is niet wat je ziet onder leerkrachten op social media: bij hen lijkt de focus vooral op het verbeteren van het onderwijs te liggen, en het vinden van connectie met andere leerkrachten en leerlingen.

Entertainen, ontwikkelen en activeren

Onder de grootste onderwijsinfluencers in Nederland zie je verschillende ‘stromingen’. Er zijn leerkrachten die voornamelijk entertainen met herkenbare filmpjes op onder meer TikTok, zoals basisschoolleerkrachten Meester Jesper en Juf Sanne, en docent Nederlands Willemijn Brenk. Daarnaast heb je degenen die commerciële platformen hebben met betaalde lespakketten, workshops en lesmateriaal, zoals Meester Sander en Juf Maike. Verder zijn er de onderwijsmensen die zich via onder meer social media kritisch mengen in het onderwijsdebat en op deze manier de meningsvorming onder leraren beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn de scherpzinnige Twitteraars Paula van Manen, auteur en onderwijskundige, en Ton van Haperen, docent economie en schrijver. Je zou dus grofweg kunnen zeggen dat er ‘entertainers’, ‘onderwijsmakers’ en ‘activisten’ zijn onder de onderwijsinfluencers.

TikTok

Voor Sanne Assink, Juf Sanne op social media, geldt dat haar socialmediacarrière tevens een onderdeel is van de lesstof in de klas. Inmiddels heeft zij bijna 20 duizend volgers op Instagram en 1.3 miljoen likes op TikTok. Aan Tubantia vertelt zij dat zij haar ludieke en educatieve TikTok-filmpjes opneemt en edit samen met de kinderen. Hier probeert ze zoveel mogelijk mediawijsheid uit te halen. ‘Ik wil de kinderen wegwijs maken op social media’, zegt Assink tegen de krant. ‘Hoe zet je het op de juiste manier in? Waarvoor kan het handig zijn? Hoe bereik je veel mensen? Maar ook: wat zijn de negatieve kanten en hoe ga je daarmee om?’

Groeiend

Sander Gordijn, bekend als Meester Sander, richt zich sinds 2011 op digitaal (kleuter)onderwijs, met lesmateriaal, trainingen en blogs. Zijn website, Instagram en YouTube-kanaal groeiden met duizenden volgers en views sinds de coronacrisis. Gordijn is het gezicht van zijn merk: ‘Veel leerkrachten delen de dingen die ze maken, maar laten er liever hun gezicht niet bij zien. Terwijl dit juist zo leuk is’, zegt hij in zijn boek ‘Meesterlijk Kleuteronderwijs’. ‘Het zorgt ervoor dat mensen een persoonlijke connectie krijgen met het account. Op deze manier bouw je een band met je publiek op.’

Beginnen

Ook Maike Douglas begon zo’n tien jaar geleden met bloggen. In 2012 startte zij Jufmaike.nl om haar ideeën als (destijds) kleuterjuf ergens kwijt te kunnen, maar dat groeide uit tot een online platform met onder andere een webshop, e-books en lesmateriaal voor alle klassen. Ze geeft nog één dag per week les om feeling te houden met het vak, maar kan leven van haar website.

Douglas ziet het online landschap veranderen en speelt continu in op de vraag van haar doelgroep. ‘Voorheen kwamen mijn inkomsten vooral uit advertenties, maar dat zijn nu de producten, zoals lesmateriaal. Je moet steeds andere dingen bedenken’, zegt zij. Daarom richt Douglas zich sinds de start van de pandemie op zelfontwikkeling voor leerkrachten, met onder andere trainingen en het boek ‘De Gelukkige Leraar’.

Kwetsbare kant

Dat leraren zich online meer laten zien, vindt Douglas een mooie ontwikkeling. ‘Het is superbelangrijk dat leraren de kwetsbare kant van het vak laten zien, ook om een burn-out te voorkomen’, zegt Douglas, die zelf Instagram gebruikt voor een persoonlijk inkijkje in haar werkende leven. Zij snapt daarnaast ook de leraren die kiezen voor het maken van geestige filmpjes op TikTok. ‘Die kunnen ervoor zorgen dat het vak populairder wordt, zodat meer mensen leraar willen worden. Ik richt me met mijn lesmateriaal vooral op het leraar willen blíjven.’

Tips

Wil jij ook online inspireren, maar weet je niet waar te beginnen? Dit zijn de belangrijkste tips:

  • Start klein. ‘Je kunt met een gratis website beginnen, bijvoorbeeld via WordPress, om te kijken of het iets voor je is. Deel de website op je school, kijk wat anderen ervan vinden.’ (Juf Maike)
  • Blijf bij jezelf. ‘Doe het niet alleen voor anderen, maar ook omdat je het zelf leuk vindt en er goed in bent. Een bepaalde niche hebben kan daarbij handig zijn.’
  • Speel in op de actualiteit. ‘Ik heb altijd mijn mening over de actualiteit verwoord en speel in op trends. Kijk en zoek naar wat de doelgroep oppikt. Nu werkt materiaal maken het beste, bijvoorbeeld, maar dat kan volgend jaar weer anders zijn.’ (Juf Maike)
  • Laat je inspireren. ‘Laat je als student of startende leerkracht inspireren door online leerkrachten. Na een aantal jaren voor de klas heb je genoeg kennis om ook zelf tips te gaan delen.’(Meester Sander)

Deel jij regelmatig berichten over je vak via social media? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.