Home » BodyTalk

BodyTalk

Ik kreeg deze tip van een vriendin. In navolging van Gelukskunde vonden wij dit goed passen op Onderwijsvanmorgen. Het gaat hier om de workshop gericht op “hogere zelfwaardering en de lichaamsbeleving”.

Veel tieners hebben last van een laag zelfbeeld. Hieruit kunnen problemen voortvloeien als eetstoornissen, pesterijen en alcoholmisbruik. Als scholen deze problemen willen oplossen, kunnen zij zich dan ook beter richten op het negatieve zelfbeeld dan op de gevolgen hiervan. Dat vindt Greta Noordenbos van de Universiteit Leiden, expert op het gebied van preventie van eetstoornissen. Zij ontwikkelde naar aanleiding van een door haar uitgevoerd onderzoek een lesmethode die zich speciaal daar op richt. Ze noemt het BodyTalk.

BodyTalk wil jonge mensen helpen meer zelfvertrouwen te krijgen. Door ze te lerenomgaan met hun gevoelens over uiterlijk, met name hun gewicht en figuur. En dezegevoelens ook te begrijpen. De workshop is bedoeld voor 12- tot 16-jarigen onder begeleiding van bv. een leraar.

Volgens het lespakket hebben jonge meisjes en jongens nog nooit zo zwaar onder druk gestaan als tegenwoordig, om een perfect lichaam en uiterlijk te hebben. We zien dit elke dag opnieuw weerspiegeld in het nieuws uit de hele wereld. Enkele verontrustende feiten:

  •  Modellen en actrices hebben ten minste 50% minder vet dan gezonde vrouwen. (British Medical Association, 2000)
  • 6 van de 10 tienermeisjes geloven dat zij gelukkiger zouden zijn als zij dunner waren.
  • Terwijl slechts 19% van de tienermeisjes te dik is, vindt 67% dat zij moet afvallen. (UK Teen Body Image Survey, Jan 2004, Bliss magazine)

Het is  lastig aan te tonen of je met een lespakket daadwerkelijk het zelfbeeld van mensen kunt veranderen. Belgische scholen werken al enige tijd met BodyTalk. Uit onderzoek bleek dat al na vier weken sprake was van een significante toename van de zelfwaardering.

Ik vond de gelijkenis met Gelukskunde van Theo Wismans in het oog springen. Beide pakketten lijken er gericht op te zijn naast de reguliere vakken ook de leerling zelf te verbeteren. Dit moet dan uiteindelijk ook de reguliere vakken te goede komen aangezien een gelukkige leerling een goede leerling is.

Graag hoor ik van u wat u hier van vindt: “Horen vakken als gelukskunde of BodyTalk standaard in het lespakket op middelbare scholen?”

U kunt stemmen in de stelling en ik hoop dat u een reactie achterlaat. Ook kunt u het lespakket hier downloaden.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.