Een initiatief van Malmberg

Augmented Reality in het onderwijs: 4 favoriete apps

De ontwikkelingen op het gebied van Augmented Reality (AR) gaan razendsnel. Ook voor ons in het onderwijs verschijnen er steeds meer en betere applicaties. AR ‘verbetert’ de werkelijkheid: met behulp van je mobiele telefoon, en later wellicht een bril, krijg je veel meer informatie over je omgeving dan je nu krijgt. AR in de klas maakt je lessen leuker, begrijpelijker en efficiënter. In dit blog delen wij vier van onze favoriete AR-apps met je.

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality combineert de digitale en de echte wereld. Je kunt bijvoorbeeld 3D-modellen in de kamer plaatsen of er rondwandelen. Door je tablet of telefoon te richten op een afbeelding, zie je meer (augmented) dan wat er in werkelijkheid (reality) te zien is. De camera van het apparaat wordt gebruikt om de werkelijkheid te laten zien. Vervolgens projecteert een app daar een ander beeld op. Augmented Reality klinkt misschien futuristisch, maar is dus een hele toegankelijke techniek die via apps toegepast wordt.

AR in de klas

Ook in de klas biedt AR eindeloos veel mogelijkheden. Je kunt AR-apps gebruiken om planeten naar je klaslokaal te brengen of een geschiedenisles over de Egyptenaren tot leven te brengen. Het kan je leerlingen helpen bij het ontdekken hoe een telefoon is gemaakt.

Vier favoriete AR-apps

Er zijn heel veel educatieve AR-apps op de markt. We lichten er vier voor je uit:

  1. Geschiedenis: Civilisations AR

    Met Civilisations AR van de BBC komen historische en culturele voorwerpen naar je klaslokaal. Onderzoek samen een Egyptische sarcofaag, een helm uit de oudheid en nog veel meer. Je leerlingen zien door de app de voorwerpen op ware grootte, krijgen achtergrondinformatie en bestuderen alles tot in de kleinste details.

  2. Wiskunde: GeoGebra Augmented Reality

    Met GeoGebra Augmented Reality lopen leerlingen om hun zelfgemaakte 3D-vormen heen. Ze visualiseren wiskundige begrippen in hun directe omgeving en passen vergelijkingen aan om meer inzicht in de stof te krijgen.

  3. Tekenen: AR Makr

    Met AR Makr geven leerlingen hun creativiteit de vrije loop. Ze kunnen hun eigen tekeningen plaatsen in een interactieve setting.

  4. Biologie: Froggipedia

    Met Froggipedia bekijken leerlingen de levenscyclus van een kikker. Ze onderzoeken een levende kikker in AR en bestuderen de organen, stelsels en terminologie aan de hand van een levensechte kikker.

Tip

Je kunt het werk van je leerlingen virtueel ophangen in je klaslokaal. Het lokaal lijkt dan leeg, maar als je op de iPad naar de klas kijkt, verschijnen er allerlei posters, foto’s en zelfs video’s.

Augmented Reality geeft je leerlingen extra informatie en laat ze de leerstof intens beleven. Probeer het vooral zelf: het zal veel van je leerlingen aanspreken.

Gebruiken je al Augmented Reality? Welke apps raad je je collega’s aan? Gebruik het reactieformulier om tips en tricks met ons te delen.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

3 Responses

  1. Over De Merge Cube hoor ik ook goede berichten vanuit het onderwijs. Hij komt ‘tot leven’ door gebruik van bijbehorende apps. Het is een toffe manier of soms toch abstracte begrippen of onderwerpen beeldend te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.