Home » Activerend lesgeven met behulp van een digitale presentatie: 4 tips

Activerend lesgeven met behulp van een digitale presentatie: 4 tips

Wie veel digitaal werkt, weet hoe verleidelijk het kan zijn om uren bezig te zijn met een flitsende presentatie. En voor je er erg in hebt, ben je drukker doende met het presenteren van al die mooie, allesomvattende slides dan met de daadwerkelijke inhoud van les. Dit kan ten koste gaan van de betrokkenheid van en met de leerlingen. Zo ga je het tegen.

Digitale presentaties zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Bijvoorbeeld tijdens meetings met de vaksectie of tijdens bijscholingsdagen, maar zeker ook in de klas. Wanneer een les te veel op de begeleidende presentatie leunt, kan het gevaar op de loer liggen dat leerlingen minder betrokken zijn bij de les en dat ze minder snel geneigd zijn kritisch na te denken over de lesstof. ‘Het staat toch allemaal in de presentatie?’ is een opmerking die je ongetwijfeld weleens te horen hebt gekregen – of zelf weleens denkt wanneer je een collega betrapt op het ‘presenteren’ van een presentatie.

Zo doe je dat

Hoe je een begeleidende presentatie kunt maken waarmee je leerlingen actief betrekt bij de les? We zetten enkele tips voor je op een rij:

  1. Misschien wel het allerbelangrijkste: gebruik weinig tekst. Kies in je slides liever voor bulletpoints, dan voor uitgebreide tekst en uitleg. Gebruik in plaats daarvan links naar relevantie video’s, podcasts en infographics.
  2. Wat is het onderliggende doel van iedere slide? Wil je bijvoorbeeld dat leerlingen alle Europese hoofdsteden uit hun hoofd leren? Zet dan uiteen hoe leerlingen dat het beste kunnen aanpakken en geef een of twee treffende voorbeelden. Een lijst van alle plaatsnamen blijft toch niet beklijven, dus laat ze zelf op onderzoek gaan.
  3. Activeer voorkennis. Laat leerlingen voorafgaand aan de les vertellen wat ze al over een onderwerp weten. Hier kun je tijdens de presentatie mooi op teruggrijpen. Zo houd je iedereen bij de les te en ligt niet de presentatie, maar de voorkennis van de leerlingen ten grondslag aan de les.
  4. Zeg eens eerlijk, hoe vaak heb je een presentatie al afgesloten met de woorden ‘nog vragen?’ op de laatste slide? De respons op een dergelijke afsluiting is doorgaans minimaal. Probeer de volgende keer de les eens af te sluiten met activerende, open vragen. Een quiz of andere spelvorm werkt in veel gevallen ook goed.

Heb jij tips voor activerende lessen met behulp van presentaties? Laat ze achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.