Oproep: Uw ervaringen met het digitaal eindexamen

2

Een week geleden zijn de centrale eindexamens begonnen. Maar voor een deel van de leerlingen gaat het niet meer om het centraal schriftelijk, maar het centraal digitaal examen. Onderwijsvanmorgen.nl is benieuwd naar uw ervaringen hiermee.

Hoe verliep bijvoorbeeld de voorbereiding van het digitaal examen, waren er voldoende (geschikte) werkplekken beschikbaar en functioneerde de software naar wens? Vindt u deze manier van examineren een verbetering ten opzichte van de ouderwetse manier of ziet u meer voordelen in het schriftelijk toetsen? Wat zou er nog verbeterd kunnen worden aan het digitaal examen en heeft u misschien tips voor collega’s die (volgend jaar) het digitaal examen afnemen? En natuurlijk: hoe hebben uw leerlingen het ervaren?

Laat uw reactie achter bij dit artikel of mail de redactie. Over twee weken zullen wij op deze plek verslag doen van de resultaten.

Het digitaal eindexamen

Na een proefperiode van drie jaar is het computerexamen op het beroepsgerichte vmbo dit jaar voor het eerst beschikbaar voor alle middelbare scholen. Het eindexamen Frans op het kaderberoepsgerichte vmbo en de kunstzinnige vakken van de havo en het vwo kunnen dit jaar alleen nog op de computer worden afgelegd. Daarnaast zijn er ook zogenaamde compex-examens, waarbij de computer als hulpmiddel wordt ingezet bij de papieren examens natuurkunde, wiskunde, aardrijkskunde en biologie. Op het scherm staan bijvoorbeeld simulaties, waar vervolgens vragen over worden gesteld.

Uit een evaluatie over schooljaar 2005/2006 bleek dat scholen het digitaal examen niet onverdeeld positief ontvingen. De software was niet goed afgestemd met de scholen zelf en het organiseren van het digitaal examen had nogal wat voeten in de aarde. Bovendien voelden scholen zich enigszins gedwongen deel te nemen aan het digitaal examen. Als positief punt werd voornamelijk genoemd dat een examen op de pc leuker en mooier is.

Hopelijk is er het een en ander verbeterd vergeleken met vorige jaren. Laat uw ervaringen achter.

2 REACTIES

  1. Het examen op onze school is over het algemeen goed verlopen. 1 Leerling had het probeleem dat het examen er halverwege mee ophield. Zij mocht de volgende dag de andere versie maken.
    Ik vind dat er meer verschillende manieren mogelijk zijn om vragen te stellen, dat dyslectische leerlingen de teksten voorgelezen kunnen krijgen, enz.
    Over het algemeen ben ik tevreden met de manier van afname en met de resultaten van mijn leerlingen.
    Toen ik de open vraag ging nakijken, kon ik echter een paar dagen niet bij de antwoorden. Er was iets fout gegaan bij CITO (overbelasting van de systemen).
    Ik hou daarom mijn hart vast als volgend jaar alle leerlingen VMBO basis dit examen moeten gaan doen.
    Onze school is er klaar voor, Maar geldt dat ook voor het CITO?

  2. Op mijn hogeschool (NHL) wordt wiskunde getoetst via een MapleTA intergratie met Blackboard. Dit werkt echt ideaal (ik ben hierbij betrokken als studentassistent). Het leuke is dus dat je open vragen (!) kunt toetsen via de computer. Elke keer als je een toets start krijg je weer andere opgaven (door de ingebouwde random functie). Echt heel mooi spul!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here