Onderwijstips november 2015

0


Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?

NRO Congres: Samen op expeditie!
4 november – Rijtuigenloods, Amersfoort
Heb je hart voor onderwijs en onderzoek? Bezoek dan het NRO-congres op 4 november in Amersfoort. Een avontuurlijke en dynamische dag waarop kennisdeling, inspiratie en ontmoeting centraal staan. Het programma is gevarieerd en vol keuze: voor ieder wat wils! In drie verschillende rondes kan je telkens kiezen uit vier verschillende onderdelen met daarbinnen weer een breed aanbod van thema’s en onderwerpen. Denk hierbij aan onderzoek naar nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de rekenles, de effecten van ICT, bewegen en leren, professionele leergemeenschappen, maar ook bijvoorbeeld pesten en sociale relaties in de klas of het brein en leren. Kortom: veel actuele onderwerpen.

Docentencongres: ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’
10 november – Rijtuigenloods, Amersfoort
Hoe kunnen we leerlingen in het onderwijs nog beter ondersteunen, nog meer uitdagen? Hoe leveren we maatwerk, met of zonder ict? Kortom, hoe kunnen we het onderwijs meer richten op individuele talenten van leerlingen? Deze en meer vragen komen aan bod op het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Het congres wordt georganiseerd voor en door docenten en is geschikt voor alle vo-docenten, of u nu veel of weinig kennis heeft van gepersonaliseerd leren. Tijdens het congres krijgt u vooral praktische handvatten om gepersonaliseerd leren in uw klas daadwerkelijk in de praktijk te gaan gebruiken. Kennisdelen en netwerken staan daarbij centraal. Na het congres bent u als docent uitgerust om gepersonaliseerd leren in de klas in te gaan zetten en weet u waar u de juiste informatie kunt vinden. Kijk voor meer informatie en het programma op de website van Leerling2020.

Boek: Ik was 10 in 2015
Pedro de Bruyckere  & Bert Smits – Van Duuren Media
De wereld lijkt constant in verandering en dat maakt de taak van ouders, opvoeders en leerkrachten zeker niet eenvoudiger. Waar ouders er vroeger vanuit konden gaan dat hun kinderen het beter zouden hebben dan zijzelf, is dat vandaag de dag niet meer zo vanzelfsprekend. Ik was 10 in 2015 beschrijft tendensen die van invloed zullen zijn op de levens van kinderen en jongeren. Geen glazenbolvoorspellingen, maar concrete aanknopingspunten over waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. Dit boek formuleert een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren. Pedagogen Pedro De Bruyckere en Bert Smits beantwoorden in Ik was 10 in 2015 de vragen die de volwassenen hebben over hun toekomst. Een opvoedingshandleiding voor de toekomst.

Congres: Dé Onderwijsdagen
9, 10 & 11 november – World Trade Center, Rotterdam
Wat is er nodig om het onderwijs zo in te richten dat studenten en leerlingen nog beter tot hun recht komen? Die vraag staat centraal tijdens De Onderwijsdagen 2015. Binnen het thema ‘Onderwijs op maat’ kunt u drie dagen lang lezingen, workshops en andere evenementen bezoeken. Ook Uitgeverij Malmberg verzorgt een sessie waarbij u meer inzicht krijgt in de werking van adaptieve leertechnologie, de ervaringen van docenten met adaptief leren en in hoe Malmberg in samenwerking met scholen adaptieve concepten ontwerpt en implementeert. Ook presenteert de uitgeverij het vernieuwde en adaptieve concept van Rekenblokken: de succesvolle rekenmethode voor het mbo. Bezoek de website van Dé Onderwijsdagen voor meer informatie.

Het inspiratieboek voor de gelukkige klas
Natasja de Kroon, Merlijn Wentzel & Ingrid Nagtzaam – Uitgeverij 248 Media
De gelukkige klas is een inspiratieboek voor de leraar. ‘Dit boek vertelt je niet wat je moet doen, maar hoe je het zou kunnen doen. Wat jij kunt inzetten om je gelukkiger te voelen en bij te dragen aan het geluk van leerlingen. Het is een boek vol inspirerende verhalen en uitdagingen om mee aan het werk te gaan. Verhalen om te inspireren en je uit te dagen, zodat ook jouw klas een gelukkige klas wordt of blijft. En jij een gelukkige leraar. Het boek staat vol met praktische tips voor de gelukkige klas waarin leerlingen en leraar elkaar respecteren en steunen en leerlingen meer leren omdat ze zich veilig voelen.’

Wilt u graag een boekentip of een suggestie voor een andere interessante onderwijsgerelateerde activiteit delen met collega-docenten? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here