Onderwijstips juni 2014

0

Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de laatste Onderwijs Filmavond van het schooljaar, maar liefst drie boeken waaronder ‘Wat is goed onderwijs?’ en de Landelijke Onderwijsdag vmbo & mbo Techniek.

Onderwijs Filmavond: The History Boys
2 juni – IDFA, Amsterdam
YoungWorks organiseert in samenwerking met Filter de Onderwijs Filmavond: een film- en documentaireavond voor jonge docenten en onderwijsprofessionals. De avond staat in het teken van ontmoeten, inspireren en ervaringen delen. Maar vooral in het teken van een boeiende en leuke avond hebben! Het is de laatste avond van dit schooljaar en de film The History Boys is uitgekozen door VO-docent van het jaar 2009 Andrew Niemeijer. Die zal dan ook aanwezig zijn om na de film met de aanwezigen in gesprek te gaan. Bekijk voor meer informatie de Facebook-pagina.

Boek: Studeren met dyslexie
Dyslexie is bij veel studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek Studeren met Dyslexie verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma’s. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz.

Boek: Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs
Hoe zorg je ervoor dat je ieder lesuur opnieuw een sfeer creëert waarin het plezierig is om te leren? Vaak verloopt de les zonder problemen, maar wat doe je in die situaties waarin leerlingen geen zin hebben om zich in te zetten, zich afzetten tegen het gezag of elkaar zelfs te lijf gaan? Het boek Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs richt zich op het realiseren van een veilig pedagogisch klimaat. De lezer krijgt tal van tips om gedragsproblemen in klas en school te voorkomen en aan te pakken. Het boek is voorzien van actuele en gefundeerde achtergrondinformatie.

Landelijke Onderwijsdag vmbo & mbo Techniek
5 juni – Congrescentrum De Werelt, Lunteren
‘TopJobs & nieuwe Technologie in het Techniekonderwijs’ is het thema van de innoverende netwerk- en scholingsdag voor vmbo & mbo docenten Techniek. In de meet & greet experienceruimte gaat u dit jaar zelf aan de slag met de nieuwe Technologie en gaat u in gesprek met ervaringsdeskundige ‘de nieuwe generatie toppers’. Met 30 inspirerende workshops en meer dan 40 standhouders is de keuze aan u. De landelijke dag heeft dit jaar een internationaal karakter met de aanwezigheid van Vlaamse en Duitse scholen en als goed doel de wereldwijde educatie van straatkinderen. Bekijk voor meer informatie de folder of bezoek de website.

Boek: Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de kenniseconomie
Economie is de wetenschap van keuzes maken met schaarse middelen en naarmate het onderwijs beter wordt, worden subtiele afwegingen steeds belangrijker om keuzes voor meer onderwijs te kunnen onderbouwen en om de kwaliteit nog verder te verbeteren. In Wat is goed onderwijs? – Bijdragen uit de kenniseconomie worden keuzes waar onderwijsaanbieders en gebruikers van onderwijs mee te maken hebben vanuit verschillende economische perspectieven tegen het licht gehouden. De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën. Maar hoe dan ook, alle antwoorden hebben consequenties voor het professioneel handelen van leerkrachten. Dit is het vijfde deel in de reeks Wat is goed onderwijs?. In de vorige delen werd deze vraag beantwoord vanuit het perspectief van de sociologie, de leerpsychologie, de bestuurskunde en de pedagogiek.

Heb jij ook nog een tip of suggestie die je graag deelt met collega’s? Stuur een e-mail naar de redactie of reageer direct via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here