Home » Onderwijstechnologie afstemmen op specifieke leerdoelen

Onderwijstechnologie afstemmen op specifieke leerdoelen

Onderwijstechnologie is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Het aanbod wordt met de dag groter en dat maakt het voor docenten soms knap lastig. Want welke tool of toepassing is het meest geschikt? En hoe weet je of het aansluit op een specifiek leerdoel? Om u hierbij te begeleiden, zette neuroloog, auteur en docent Judy Willis voor Edutopia enkele suggesties op een rij.

Dit artikel is een vrije vertaling van ‘Matching Edtech Products With Neurological Learning Goals’, een artikel dat eerder verscheen op Edutopia.

Voor u op zoek gaat naar een geschikte digitale tool of toepassing, is het belangrijk om te weten wat uw leerdoel is. Wilt u de lesstof verrijken? Hiaten in de kennis van leerlingen verkleinen? Of misschien wel de executieve functies van uw leerlingen versterken? Hoe dan ook: pas als u een helder leerdoel voor ogen heeft, kunt u beginnen aan de zoektocht naar en het selecteren van geschikte digitale leermiddelen.

Volgens Willis kunt u de keuze van een geschikte tool of toepassing baseren op de volgende zaken: de aanwezigheid van spelelementen, onafhankelijke reviews of door te proefdraaien met leerlingen.

Spelelementen
Spelelementen, zoals het stellen van haalbare doelen en voortdurende real-time feedback, activeren het intrinsieke motivatiesysteem in het brein. Veel onderwijstechnologische toepassingen maken dan ook gebruik van dergelijke attributen. Let daarop. De beste tools laten leerlingen zien dat het zetten van kleine stappen resulteert in het bereiken van dat ene einddoel en dat iedere stap op deze route bestaat uit uitdagingen die je overwint door simpelweg te oefenen. Formatieve toetsing en feedback zorgen voor tussentijdse dopamineboosts en het gevoel vooruitgang te boeken. Het werkt als brandstof voor de intrinsieke tevredenheid van leerlingen. En die hebben ze hard nodig om ook bij grote uitdagingen en tegenslagen door te blijven zetten.

Onafhankelijke reviews en proefdraaien
Ook kunt u onafhankelijke reviews raadplegen om uit te zoeken of een toepassing of tool past bij uw leerdoelen en leerlingen. Als die er (nog) niet (genoeg) zijn, kunt u de app ook eens proefdraaien in de klas. In beide gevallen is het belangrijk om stil te staan bij de verschillende kenmerken van een product. Welke dat zijn, is afhankelijk van het leerdoel dat u voor ogen heeft. In het artikel op Edutopia staan vragen die u zichzelf kunt stellen bij specifieke leerdoelen. Dit helpt u vast en zeker op weg. Als u begint met een duidelijk leerdoel en uzelf vervolgens relevante, kritische vragen stelt, dan bent u in ieder geval goed op weg om de prestaties van leerlingen te verbeteren met behulp van onderwijstechnologie.

Wat is uw gouden tip voor het beoordelen van tools en toepassingen? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Welkom terug poster 2024

Gratis ‘Welkom terug’-posters

Ze zijn er weer: de gratis ‘Welkom terug’-posters. Dit jaar hebben we weer 3 nieuwe toegevoegd aan de collectie. Het nieuwe schooljaar gaat weer van start.  Daarom hebben we een paar mooie ‘Welkom terug’-posters voor je laten maken die je kunt printen en ophangen in je klas. We hopen dat het de opening van je […]

Bekijk
jongen leest boek in het gras

Boekenkettingruil: leesplezier geef je door

Misschien heb je er al eens van gehoord: de kledingkettingruil. Een tas met kleding reist van persoon naar persoon. Je haalt eruit wat je leuk vindt, stopt er zelf iets in wat je niet meer draagt, en geeft de tas weer door. Het is een creatief en duurzaam initiatief dat inmiddels op allerlei manieren navolging heeft […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.