Naamvallen leren op YouTube

16

Enige tijd geleden vroegen wij naar ervaringen met het gebruik van YouTube in de klas. Wij waren daarom erg geïnteresseerd in de reactie die wij kregen van Hans Pieterson, leraar Duits en economie op het Stanislas College in Delft. Zijn YouTube filmpjes over zinsontleding vormen deze week dan ook het idee van de week. Hans legt uit hoe en waarom hij de filmpjes heeft ontwikkeld en wat zijn ervaringen ermee in de klas zijn: “Ik geef Duits in het voortgezet onderwijs sinds 1992. Ieder jaar weer kom ik dezelfde problemen en dezelfde vragen tegen. Ook van heel goedwillende leerlingen. Vaak gaat het dan om naamvallen, en meestal luidt de vraag: “ík snap het niet”. Je probeert het als docent Duits dan maar op een andere manier uit te leggen, veel Nederlands, sprekende voorbeelden, visueel. Aan het eind van het verhaal komt dan de reactie: “Toch snap ik het nog steeds niet”.

Ik zoek al jaren naar een oplossing hiervoor. Het probleem wordt deels veroorzaakt door de verschillende beginniveaus van leerlingen: wat hebben ze op de basisschool gehad over zinsontleding? Op de één of andere manier moet geprobeerd worden een gemeenschappelijk uitgangsniveau te scheppen, zodat ook leerlingen met een slechtere achtergrond het kunnen snappen.

De laatste tijd is YouTube enorm veel in het nieuws. Sommige scholen vinden dat een enge ontwikkeling, willen YouTube niet gebruiken of toestaan. Omdat dit onder leerlingen zo enorm leeft, wil ik juist proberen YouTube in te zetten. Ik ben daar pas recentelijk mee gestart. Ik heb 3 filmpjes gemaakt met behulp van Windows Movie Maker. Ik voeg daar foto’s in die ik zelf gemaakt heb, en blokjes tekst die ik maak met Paint, ik zoek er muziek bij die betrekking heeft op de foto’s, en ben dan ongeveer 2 uur bezig met een filmpje van 8 tot 10 minuten.

Ik heb het aan een paar klassen laten zien om ze te vragen wat het juiste niveau is, en ik ben er nu als serieus lesitem mee begonnen met een tweede klas (eerstejaars) Duits. Het idee is dat leerlingen het filmpje één keer in de klas te zien krijgen, en als ze later met naamvallen moeten oefenen, kunnen ze het zo vaak als ze willen thuis terugzien op YouTube. Er zit wat uitleg in en er zit wat (beperkt) oefenen in.

Hans is nog betrekkelijk kort bezig met de YouTube filmpjes. Hoewel er duidelijk nog verbeterpunten zijn, ziet hij ook positieve effecten: “Leerlingen zijn zeer aandachtig, al laten ze zich afleiden door het visuele (de foto’s) en het auditieve (de liedjes). Ik hoor nog niemand zeggen dat ze het niet snappen, vragen van leerlingen gaan ook vooral over foto’s en muziek. Wat ze niet snel oppikken is de instructie om halverwege het schrift erbij te pakken en de vragen te beantwoorden. Blijkbaar vinden kinderen dit niet logisch: ze blijven kijken en schrijven niets op. Wel hoor ik leerlingen hardop meedenken met de gestelde vragen.

Eigenlijk zou ik een database met dit soort filmpjes willen maken op YouTube, maar het is betrekkelijk arbeidsintensief”

Hans heeft naast deze YouTube filmpjes ook een website met nieuws en een actief gastenboek, een Hyves waar leerlingen vragen kunnen stellen, en sinds kort ook een weblog waar leerlingen informatie kunnen vinden.

16 REACTIES

  1. Beste collega,
    de leerlingen waren zeker enthousiast. Of ze het hierdoor beter begrijpen durf ik nog niet te zeggen. Daarvoor ben ik nog te veel in de experimenteerfase. Maar ik merk wel dat ik de aandacht heb, en dat de aandacht blijft bij de filmpjes (al maken ze niet ter zake doende opmerkingen over bijvoorbeeld de foto’s of de muziek, maar dat is juist de bedoeling: ook zo wil ik ze prikkelen).

  2. Beste collega Hans Pieterson

    Fantastische idee! Dit wil ik proberen. Ik heb al een link geplaatst naar mijn startend wiki’tje voor DaF … Op mijn blog voor Nederlands ‘pleeg’ ik af en toe wel eens een postje Duits. Ik zal vast ook uw blog en site bezoeken.

    Alle ‘manieren’, invalshoeken, tools kunnen helpen om de zaak van de grammatica ‘aan de man’ te brengen, te variëren, aan te vullen, … Wowow! Ik wou dat ik het kon! (Ik ben geen filmer, ik zal dat nog moeten leren, maar in sharing knowledge via 2.0 kan ik / kunnen wij, leraars en leerlingen, dankbaar gebruik maken van uw kunde en kunst!

    Succes en groeten!
    janien van The Sausage Machine Welkom op http://janien.wordpress.com
    Welkom in mijn wiki voor Duits (alles moet daar nog wel gebeuren …): http://di-da-deutsch.wikispaces.com

  3. De filmpjes maken duidelijk, waar de methodes te kort schieten nl in de denkwereld van de leerling kruipen. Het maakt leren leuk!
    NB Als elk beeld iets langer zou blijven staan, kunnen ook langzame lezers meedoen.
    Mogelijk zou muziek zonder tekst, minder afleiden?

  4. Het is een prachtig idee dat goed gebruikmaakt van media die leerlingen nu kan aanspreken. Inhoudelijk is er kritiek. De leerlingen krijgen eigenaardige informatie over de Duitse taal. ‘In het Duits bestaat het woord onderwerp niet.’ Subjekt? ‘Zinsdelen heten in het Duits naamvallen.’ Hoe heet in het Duits dan de naamval van het gezegde? En van de bijwoordelijke bepaling van tijd? Etc.
    Summier is goed, niet alle grammaticale informatie is nodig om duidelijk te maken wat naamvallen zijn. Laat vooral weg wat (te) abstract en niet voor een basisbegrip relevant is. Maar geef geen onjuiste informatie.

  5. Prima zo’n You Tube filmpje. En vooral interessant. Waarom leer je daar zoveel van? Waarom zeggen docenten dat ze het zelf pas goed begrijpen als ze het een aantal keren zelf uitgelegd hebben? Omdat ze het anders snapten dan hun leerboek. Dat is mij in mijn jonge jaren ook vaak overkomen en eerlijk gezegd het overkomt me nog steeds. Toch kende je je vak, ten bewijze waarvan je zelfs een diploma kon overleggen. Uit diverse onderzoeken weten we dat ons breinj en dus ook die van onze leerlingen paden bewandelen die wij zelf niet kunnen bevroeden. Wij, docenten, proberen zo’n pad in beeld te brengen en leggen het aan de leerlingen uit. Ze snappen er vaak niets van en maken hun eigen interpretaties. En vaak lijkt het dan of ze het snappen. Een filmpje werkt met meer zintuigen en langs andere geheugenpaden dan het gesproken woord. Grote kans dat een van die zintuigen erin slaagt het juiste pad te vinden naar het gewenste concept. De leerling snapt het!! En brengt het in praktijk. Maar of hij snapt zoals zijn leraar of zijn mdeleerlingen weten wij niet en zullen we vaak nooit weten!

  6. You tube flimpjes kunnen veel mooier. Kijk eens naar http://www.vimeo.com . Hier in Zuid Limburg zijn enkele jonge kunstenaars met een nieuwe blog begonnen ,waarin ze op zeer creatieve wijze de krimp in deze regio in beeld brengen. Klik maar eens op het filmpje; dan kom je terecht bij Zachte G Tv. http://www.zachteg.nl/ ;prachtig werk op vimeo.com
    Verder is de school waar ik werk nu gestart met eigen tv.: Charlemagne tv. Good practice gemaakt door leraren en leerlingen kan daar via you tube of vimeo een plaats krijgen
    http://tinyurl.com/ydbf675. Ook hebben wij een klankbord gemaakt die vele tips geeft over internet etc
    http://tinyurl.com/y8bgedt

  7. Waar in veel onderwijssitusties aan voorbijgegaan wordt, is dat leerlingen op drie gebieden ‘gevoed’ zouden moeten
    worden bij de instructie. Horen – zien en zelf doen(tastbaar maken). In de filmpjes zijn al twee componenten vernenigd. Het ontbreekt veel docenten aan creativiteit en inlevings-vermogen.Het is meestal éénrichtingsverkeer.
    Gebruik medeleerlingen om dingen aan elkaar te laten uitleggen. Die spreken dezelfde taal.
    Alle lof voor docenten die creatief omspingen met de nieuwe technieken en daar de voordelen van zien!

  8. Oproep aan Erno.. Prachtige tip over spelling. Laat dit een oproep zijn aan alle lezers van ovm om met linkjes te komen die we nog niet kennen en die heel bruikbaar zijn. Ik denk dat dit ook past in het proces dat gaat starten als Slimmerkunde door Malmberg binnenkort gelanceerd wordt.
    Ik denk zelf dat ovm een heel belangrijke schakel daarbij kan zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here