VIDEO'S leerstijlen en vakdidactiek MI (9) Tussentijdse bespiegeling

MI (9) Tussentijdse bespiegeling
M

Toen ik deze serie aan het voorbereiden was, werd ik nieuwsgierig naar wat ik zou ontdekken. Immers, de theorie van de meervoudige intelligenties (MI) is in de cognitieve psychologie nogal omstreden. Er is weliswaar veel over dit thema gepubliceerd, maar de publicaties komen veelal uit de hoek van de volgelingen van Howard Gardner. Door veel psychologen en filosofen wordt de vloer aangeveegd met MI.

 

Ik stelde mijzelf de vraag: is er een verband tussen meervoudige intelligenties en de verschillende geheugenpaden? Als onderwijswetenschapper stapte ik met een mengsel van scepsis en nieuwgierigheid de klas binnen. Ik ben inmiddels in zes klassen geweest en heb van de lessen zes fimpjes gemaakt. Qua niveau varieerden het niveau en de leeftijden van de leerlingen van brugklas beroepsbegeleidend vmbo tot en met 5vwo.

 

Wat viel mij op?

In de les voeding van docente Rien Verkoeijen sprak de uitstekende onderlinge sfeer tussen de leerlingen en de docent mij aan. Zij was expliciet met MI bezig. Voor deze lwoo- leerlingen was de overtuiging dat zij ook op bepaalde manieren knap waren een belangrijke bron voor zelfrespect. Bovendien had deze docente een goed doordachte didactiek.

 

In de les gelukskunde van docent Theo Wismans viel mij op hoe goed leerlingen konden reflecteren op hun eigen gedrag. Sedert die les adviseer ik alle scholen waar ik kom deze lessen in te voeren.

 

In de muziekles van docente Marieke Jonkers in een vmbo-brugklas zag ik hoe veelal allochtone leerlingen Nederlands oefenden met behulp van ritme en muziek. Ook hier viel mij op dat de leerlingen zelfvertrouwen uitstraalden.


In de wiskundeles
van docent  Erich Mommers kon ik constateren dat alfa-leerlingen van 5vwo wiskunde benaderden via hun verbaal-linguïstische intelligentie.

 

In de wiskundeles van docent H. Peters viel mij op dat de meeste leerlingen niet zozeer hun ruimtelijke intelligentie inzetten, maar overgingen op interpersoonlijke (samenwerken) en verbaal-linguïstische (beredeneren) intelligentie.

 

Overigens viel het mij in alle klassen en op alle scholen op dat de leerlingen graag wilden laten zien waar ze allemaal goed in waren.

 

Hoe zocht ik?

Voor mij zelf had ik een theorie geformuleerd waarbij ik een relatie legde tussen MI en leerstijlen die zijn gebaseerd op het gebruik van linker- of rechterhersenhelft. Hoewel de relatie rudimentair aanwezig lijkt te zijn, ben ik daar toch van teruggekomen. Wat ik wel constateerde is dat er een relatie lijkt te zijn tussen het favoriete gebruik van zintuigen en MI.

 

Om dit te laten zien heb ik een informatieverwerkingsmodel bij dit artikel gevoegd. We kennen allemaal wel mensen die vooral auditief zijn of visueel. Dat betekent dat zij graag kennis tot zich nemen door te luisteren, hardop te leren, te lezen, te tekenen. Dit wil ik wel eens gaan onderzoeken. Maar eerst ga ik nog een sportles volgen en een groenschool bezoeken. Dan hoop ik u meer te kunnen vertellen.

 

13 REACTIES

  1. Prachtige samenvatting. Als de serie af is zou je kunnen ovewegen om een katern over MI via Malmberg of OVM uit te geven.

  2. Goed plan van Theo Wismans om hierover een katern uit te geven Henk. Ik ben op dit moment met andere dingen bezig en lees daardoor minder op OVM. Ik zal de eerste zijn die het katern gaat kopen. Als je dan ook meteen een katern van je voorgaande serie over Vreemde Taal Verwerving uitgeeft wordt ik helemaal blij 😉 Hartelijke groet Francine Hendriks

  3. Dag Henk en collegae,

    In de dagelijkse praktijk ben ik veel bezig met MI en coöperatieve werkvormen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen op verschillende manieren knap zijn en het is de kunst uit te vinden waarin en wat de realtie tussen de intelligenties is en hoe je ze kunt aanspreken en versterken.
    Dit kost tijd en geduld.
    Echter is mijn ervaring dat het werkt zonder het wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.
    Gewoon doen en blijf enthousiast. Dit werkt aanstekelijk voor zowel de leerlingen als de collegae.
    Van de filmpjes die je hebt gemaakt Henk, heb ik veel van opgestoken en m.n. de muziekles en de geluksles spraken mij zeer aan en mijn sterk ontwikkelde intelligenties denk ik maar goed.
    Het was voor mij en mijn leerlingen een eer met je te hebben mogen samenwerken en hopen niet dat het hierbij blijft.

    Mijn leerlingen vonden je erg ‘knap’. Weet je nog Henk?

    een warme groet aan allen
    Rien Verkoeijen

  4. T. Wismans, F. Hendriks. Ik zou aan deze lijst de serie over motivatie willen toevoegen. Echt de moeite waard.

  5. Student Fontyss. Deze vraag werd al eens eerder gesteld door Marlies in het artikel over het semantische geheugen.. Sheila gaf toen het volgende antwoord:
    “Het werkgeheugen verwijst naar de functie van het verwerken van informatie, korte termijngeheugen verwijst naar de korte tijd dat stukjes informatie tegelijk aanwezig zijn.
    Het is dus een kweste van functie niet van plaats.

  6. Beste Henk,
    Visuele intelligentie speelt volgens mij een belangrijke rol bij het leren van de Chinese karakters, maar ik heb (nog) geen bewijs. Ken je misschien een gevalideerde visuele intelligentietest?
    Alvast bedankt,
    Tin Chau

  7. T.C. Tsui. Je vraagt eigenlijk naar twee verschillende zaken. Je vraagt naar de combinatie van IQ en visuele leerstijl.
    Ik vond de resultaten van een onderzoek in een Amerikaans tijdschrift. Hier komt het:
    Dr. Linda K. Silverman (2002) heeft onderzoek gedaan bij hoog- en laag- scorende leerlingen bij IQ-tests die visueel-ruimtelijk sterk zijn (rechterhersenhelft). Ze vergeleek deze met leerlingen die vooral auditief-sequentieel de leerstof verwerken.
    Zij schrijft het volgende:

    Het visueel-ruimtelijke leermodel werkt als volgt:
    De linkerhersenhelft is sequentieel, analytisch en op tijd ge-oriënteerd. De rechterhersenhelft overziet het geheel, synthetiseert en vangt de beweging in de ruimte. We hebben maar twee hersenhelften en omdat er tenminste één bij docenten al goed werkt, hoeven we hoeven alleen maar te weten hoe de ander leert om beter contact met hem of haar te krijgen en daaroor het leren doelmatiger te maken.
    Omstreeks 1980 viel het haar al op dat sommige leerlingen erg hoog scoorden bij een IQ test als zij problemen moest oplossen die hun visueel werd voorgelegd of problemen anderszins kregen voorgelegd die zij moesten visualiseren. Deze leerlingen scoorden ook heel goed bij opdrachten die een beroep deden op ruimtelijk inzicht. Zij merkte toen dat niet alleen de leerlingen met de hoogste IQ scores goed scoorden op deze Visueel-ruimtelijk (VR) taken, maar ook de VR leerlingen met een lagere IQ score. Dus: alle VR leerders scoorden hoger op de VR taken, ook al scoorden zij lager tijdens de IQ-test. Deze VR kwaliteit bevindt zich in de rechterhersenhelft.
    Wat bleek? leerlingen met een krachtige rechterhersenhelft scoorden bij VR taken beter dan leerlingen met een hoog IQ die deze score behaalden met behulp van de linkerhersenhelft.
    Ergo: Leerlingen die vooral visueel leren, leren bijvoorbeeld sneller Chinees via het geschreven woord dan slimme leerlingen die via de linkerhersenhelft taal leren. En dat doet het overgrote deel van de mensheid.
    Je vindt dit mogelijk allemaal wat ingewikkeld en abstract. Daarom deed Linda K. Silverman er een overzicht erbij. Hier kun je de werking van de beide hersenhelften goed in herkennen.
    Er is te weinig plaats voor dot overzicht. Ik stuur je dit per email.

  8. Tsui, Henk. Ik denk dat beelddenkers gewoon sneller kunnen denken, omdat beelden nu eenmaal sneller zijn dan woorden. Ze hoeven daarom niet intelligenter te zijn, al is het wel handig. Ik ben wel nieuwsgierig naar die lijst van Silverman. Kan ik die ook krijgen?

  9. Jan, ik heb je adres en zal hem opsturen. Nog meer belangstelling? Stuur een email en jullie krijgen hem per mail. De lijst is te groot om hem hier te plaatsen.

  10. Rien Verkoeijen . Je zegt “gewoon doen en enthousiast blijven”. Is dat niet et geheim van elke goede leraar? As je er zelf in gelooft en je draagt dit uit naar je leerlingen, dan heb je gegarandeerd succes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

De zomerdip: bestaat die en wat doe je ertegen?

Zomervakantie: zes weken uitrusten en dan in het nieuwe schooljaar weer fris starten met waar je voor de vakantie gebleven was. Klinkt logisch, maar...

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...