MI (10) Lichamelijk – kinetische intelligentie

10

Op  maandag 17 mei  bracht ik een bezoek aan het Bernardinuscollege in Heerlen. Toen ik uit de trein stapte en naar de school liep, moest ik er aan denken dat ik 49 jaar geleden dezelfde route liep om te solliciteren bij deze school. Ik had net mijn staatsexamen Engels MO A gehaald en ging solliciteren voor mijn eerste baan.

 

 

 

 

Nu ging ik een les filmen van Sander Persoon, een jonge leraar gymnastiek. Het voelde toch wel bijzonder om weer door die oude school te lopen waar ik negen jaar met veel plezier had gewerkt. Ik kwam zelfs twee oud-leerlingen tegen uit die tijd, beiden docent, vlak voor hun pensioen.

 

Maar nu even terug naar de werkelijkheid van dit artikel. Kinetisch is afgeleid van kinetiek dat bewegingsleer betekent. Iemand die lichamelijk-kinetisch intelligent is heeft de neiging zijn denken te ondersteunen door bewegingen en gebaren.  Als je bijvoorbeeld aan zo iemand vraagt aan te geven hoe groot zijn jongste zusje is, zal hij niet alleen zeggen 1 meter 10, maar hij zal dat ook vergezeld laten gaan door de deze lengte aan te geven met zijn hand.

 

Meer nog dan bij anderen zullen lichamelijk-kinetisch intelligentie mensen kennis opslaan in hun lichaam. Ik ken mensen die hun pincode niet mentaal opslaan, maar deze alleen met hun vingers kunnen produceren als ze voor een pinautomaat staan. Lees ook nog eens het artikel over het procedurele geheugen.

 

Procedurele kennis geeft mensen het vermogen om twee dingen tegelijkertijd te doen. Wij kunnen bijvoorbeeld rijden en telefoneren (overigens niet aan te raden, want het kan mislopen zodra er een situatie komt die niet routinematig oplosbaar is). Dit is mogelijk omdat praten door de telefoon en automatisch autorijden niet vechten om ruimte in het brein. Deze hersenactiviteiten spelen zich op verschillende plaatsen in het brein af.

 

In het artikel wordt het procedurele geheugen uitgebreid beschreven. Gardner geeft enkele interessante voorbeelden van pantomimespelers. Deze zijn in staat alleen al door hun mimiek een geheel eigen wereld zonder woorden te kunnen overbrengen aan hun publiek. Kerncompetenties van deze intelligentie zijn dan ook de opslag van kennis in het lichaam en het ondersteunen van verbaal-linguïstische communicatie door middel van gebaren en mimiek.

 

In het filmpje is een 5 VWO-klas bezig met sport. Ze hebben sport als examenvak gekozen, omdat ze zich in deze tak van wetenschap thuis voelen. In de les is duidelijk te zien dat sport voor deze leerlingen voor het leven belangrijke zaken brengt als focussen op doelen (zie frisbee), samenwerking, conceptualisatie (bedenken van spelregels vanuit onvolledig schema), evaluatie en reflectie. Deze speelse en leerzame les werd geconcipieerd door een jonge en bekwame docent, Sander Persoon.

10 REACTIES

  1. Sander, wat een leuke en boeiende les. Ik weet van veel leerlingen dat jij met stip heel hoog genoteerd staat. Dat komt ook doordat jij vanuit je persoon en vanuit je vak heel motiverend les geeft.
    Laat dat werken met passie over dit onderwijslandje heenstromen.
    Nogmaals een tip voor onderwijsvanmorgen.. breng de artikelen van Henk uit in een moduleboekje. Je zou de bezochte scholen en leraren bij elkaar kunnen brengen in een mini symposium om samen te kijken wat en of er nog meer in zo’n boeke zou kunnen. Het kan zo een handleiding zijn voor vele leraren die zo graag wat meer backing willen hebben.

  2. Theo, Rien. Inderdaad een leuke les. Leuk ook dat ook jonge leraren aan bod komen. Zo vond ik Marieke van de muzikaal-ritmische intelligentie erg goed en nu Sander weer. Jammer dat aan deze boeiende serie een einde gaat komen.

  3. Interessant. Wat mij nieuwgierig heeft gemaakt is de relatie tussen het schema informatieverwerking van het vorige artikel en de meervouddige intelligenties. Meneer Witteman, kan u daar iets over zeggen? Is er een relatie?

  4. Wieneke. Ik sluit niet uit dat er een relatie is tussen de sensorische verwerking van informatie en meervoudige intelligenties. Ik ga daar in de volgende reeks artikelen over perceptuele stijlen nader op in. Je vraag is heel logisch, maar ik moet zelf er nog de nodige literatuur voor op naslaan.

  5. Wij hebben met enkele medestudenten een discussie gehad over het verschil tussen talent en meervoudige intelligenties. Enkelen vinden dat het synoniemen zijn. Anderen beweren dat MI niet meer is dan het vermogen je talenten in te zetten op meerdere terreinen. Er zijn er ook die er gewoon geen mening over hebben. Wie kan ons helpen?

  6. Twee Leidse studenten. Volgens mij is een talent een sterk ontwikkelde vaardigheid. Dit is heel wat anders dan een meervoudige intelligentie. Ik zie MI als paden die het ons mogelijk maken dit talent te bereiken.

  7. Ik herken mijn zoontje in deze intelligentie. Als hij praat beweegt hij met heel zijn lichaam. Hij is gek op sport. Als hij op school nieuwe dingen heeft geleerd die hem interesseren, dan maakt hij er een spel van. Ik vind dit een leerzame serie. Ook de reacties van lezers zijn vaak leuk om te lezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here