Onderwijs links week 43

links week 43
l

Ik heb het geluk en de eer bevriend te zijn met één van de drie Van Gogh-conservatoren die de afgelopen 15 jaar de 902 bewaarde brieven van Vincent van Gogh hebben gelezen en geannoteerd. Ik heb het project dus de laatste jaren kunnen volgen en het is ongelooflijk dat de brieven nu allemaal voor iedereen bereikbaar zijn. Ze staan in zes dikke boeken, maar er is ook een gratis toegankelijke website waar alle brieven met complete annotaties te lezen en te bestuderen zijn.

 

 

 

 

 

Interessant voor kunstvakken, voor literatuuronderwijs, voor Frans – want Van Gogh schreef veel in het Frans – , en als je gek doet ook voor Engels want de complete Engelse vertaling van de brieven staat op de site. De voertaal op de site is overigens Engels.
Een grappig extraatje is het Van Gogh Blog. Iedere (?) dag wordt er een brief Van Gogh geplaatst, ongeveer geschreven op dezelfde dag als het blog verschijnt maar dan meer dan 120 jaar geleden. Deze maand dus veel herfstige brieven, inclusief tag cloud en allerlei andere echte blogitems zoals onderwerpenlijst, links en social media-verwijzingen. Het Van Gogh Museum maakte verschillende rondleidingen voor het VO i.h.k.v. het brievenproject. En daar hoort weer een erg mooie docentenhandleiding bij.

 

Meer kunst: ik verdwaalde deze week op een site met 160 projecten rond Keith Haring! Allerei kunstlessen rond werk en filosofie van Keith Haring, van scholen over de hele wereld. Wonderlijk, zoveel over het werk van één kunstenaar, maar toch ook weer erg leuk. Eén voorbeeldje, een project over kunstkritiek, toegespitst op graffiti.

 

Een andere vriend heeft van achter zijn computer zicht op een groot stuk Amsterdamse lucht. Daarin zijn vaak de witte strepen van vliegverkeer te zien, de zogenaamde contrails. Die bestaan uit ijskristallen, heb ik net geleerd. De vliegbewegingen volgt hij op een site. Hij kan precies zien van waar naar waar de vliegtuigen onderweg zijn. Ik las de laatste weken verschillende meldingen over dit soort sites (geluidshinder, casper frontier) waarop je vliegtuigen en schepen live kunt volgen maar ik zag niet wat je er mee moest. Ben toch maar eens op zoek gegaan en vond een flink pak lessen op de site van CIESE, het Center for Innovation in Engineering and Science Education van een Amerikaanse Universiteit, Stevens University of Science in Hoboken, NJ. Ze noemen het Real Time Data Projects. Er zijn projecten met ‘navigational vectors’, de vliegtuigvolgers waar ik het hierboven over had, maar ook met gegevens van schepen, met seismische data, inclusief een project over tsunami’s, en met gegevens over weer en ozonlaag. Erg leuke projecten, ready made voor TTO, maar redelijk makkelijk te vertalen voor onderwijs in het Nederlands. De meeste zijn geschikt voor ‘grades 6-12’, wat overeenkomt met ons onderwijs aan 11 tot 18-jarigen.  

 

Ik wist dat ik een verwijzing naar die vliegtuigen- en schepensites had gevonden bij André Manders’ Computers op school, maar vond ‘m niet zo snel meer terug. Maar stuitte al zoekend wel op een heel nuttig blog over het maken van screencasts. Lezen en aan de slag!

Ooit gehoord van Brain Gym? Ik niet, maar het lijkt het proberen waard: met wat simpele tips (‘drink een glas water!’) en een paar geestig aandoende oefeningen je hersenen gereed maken voor een leerproces of een toets of tentamen.

 

 

1 REACTIE

  1. Corinne wat een indrukwekkende link naar de website: Van Gogh…….het onderwijsbloed in mij begint ineens weer te kriebelen. Gezien mijn digitale leeftijd (bouwjaar 1952) lees ik wel, maar reageer ik graag minder de laatste tijd.
    Naar aanleiding van deze bijzondere link, ben ik terug gaan lezen in mijn docentportfolio i.v.m. de certificeringprocedure voor docenten Nederlands als tweede taal van de Beroepsvereniging Docenten Nederlands als tweede taal (BVNT2) . In Juni 2006 schreef ik daarin reflecterend op de competentie: Begeleider van het leerproces, het volgende…………..in de 10 jaar dat ik me bezig heb gehouden met het vak NT2 is voor mij de rol als docent erg veranderd. 11 September en de moord op Theo van Gogh dwongen mij vooral docent debatleider te zijn bij gesprekken van mensen met een kleine woordenschat. Mijn coachende rol als docent heeft hierdoor meer diepgang gekregen en zich versterkt. Authentieke materialen gingen vanzelf een steeds grotere rol spelen in mijn lessen. Voor gebeurtenissen buiten de school moest de taal gevonden worden binnen de school.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...