Thema Digitaal onderwijs Lespakket ‘Informatievaardigheden’ door Codename Future en Nieuws in de Klas

Lespakket ‘Informatievaardigheden’ door Codename Future en Nieuws in de Klas
L

Afgelopen week lanceerde Codename Future in samenwerking met Nieuws in de Klas het lespakket ‘Informatievaardigheden’. Daarmee gaan leerlingen aan de hand van verschillende nieuwsmedia aan de slag met online informatie zoeken, interpreteren en verwerken. Het pakket – dat bestaat uit drie modules –  sluit goed aan bij thema’s als burgerschap en mediawijsheid.

Basislessen
Informatie is steeds makkelijker te krijgen. Maar hoe vind je de beste informatie? En hoe lees en gebruik je de gevonden informatie? De eerste module gaat over vaardigheden die je nodig hebt om op een goede manier met informatie om te gaan. De module bestaat uit twee basislessen – een individuele les en een klassikale digibordles – die ieder zo’n 50 minuten duren. In deze lessen oefenen leerlingen met vaardigheden en verwerken ze de gevonden informatie aan de hand van een stappenplan in een artikel.

Kritische nieuwsconsument
De tweede module, bestaande uit één les die je kunt verdelen over twee lesuren, staat in het teken van nieuwsbronnen. Aan de hand van verschillende informatiebronnen – waaronder de Nieuwsmediaportal – gaan leerlingen diverse nieuwsmedia onderzoeken. Hierdoor krijgen ze inzicht in het belang van actuele informatie. Leerlingen stellen zich gedurende deze les op als kritische nieuwsconsumenten en leren zo informatie beoordelen en op waarde te schatten.

Fact-checken
Op televisie, maar ook in kranten, op internet en in andere nieuwsmedia, worden voortdurend uitspraken gedaan waarbij je je als kritisch nieuwsconsument af kunt vragen of het allemaal wel klopt wat er gezegd wordt. In deze module – die net als de vorige module bestaan uit één uitgebreide les – gaan leerlingen op de Nieuwsmediaportal op zoek naar dergelijke uitspraken.  Aan de hand van een stappenplan gaan ze vervolgens na of de gekozen uitspraak daadwerkelijk klopt. Fact-checken dus! Wellicht is het bij deze les leuk om nextcheckt – de fact-check-blog van nrc.next – te raadplegen ter inspiratie.

Het lespakket is gratis te gebruiken maar daarvoor moet je wel een docentenaccount aanmaken. Ook is het nodig om accounts voor de leerlingen op te vragen. Hoe je dat doet en meer inhoudelijke informatie over de lessen vind je op de website van Codename Future.

Hoe besteed jij aandacht aan de ontwikkeling van informatievaardigheden van leerlingen? Plaats jij leerlingen ook weleens in de rol van kritische nieuwsconsument? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...