Leerlingen maken binnenkort hun eigen lesmateriaal

10

Er is iets aan de hand op de afdelingen voor productontwikkeling bij de grotere bedrijven. Ze willen openstaan voor hun klanten en hun ideeën omarmen. Ze willen samenwerken met hun en nagaan of ze samen nieuwe producten en diensten kunnen ontwikkelen. En daar is tegenwoordig natuurlijk weer een woord voor bedacht: co-creation of in slecht Nederlands co-creatie.

 

Deze week wil ik even stilstaan bij co-creatie omdat ik denk dat het niet alleen maar bij deze bedrijven blijft. Ik denk dat educatieve uitgeverijen, maar ook scholen zelf moeten nagaan in hoeverre zij voordeel kunnen halen bij co-creatie. En niet alleen zij, maar ook hun klanten of eindgebruikers. Want co-creatie gaat om waardevermeerdering. Zowel bij bedrijven als bij de eindafnemer.

 

Wat is co-creatie? Co-creatie is volgens de Nederlandse Wikipedia “een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden.”

 

Wat je nu ziet is dat bedrijven maar ook scholen zich iets meer bezighouden met sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en een MySpace. Docenten zijn geïnteresseerd in de werking van deze sociale netwerken en hoe hun leerlingen zich daarin bewegen. Maar de volgende “sociale golven” zullen zich snel aandienen waarbij uiteindelijk rond 2012 bedrijven en scholen zich meer zullen gaan bezighouden met “social commerce”. Zorgen dat je samen met sociale groepen commerciële producten of diensten ontwikkelt.

 

Educatieve uitgeverijen en grotere scholengemeenschappen moeten hun poriën open stellen voor docenten, oud-leerlingen, leerlingen en ouders als het gaat om het ontwikkelen van next-gen lesmaterialen. Want lesmateriaal zal steeds persoonlijker worden als de techniek zich verder ontwikkelt. Ik weet dat Malmberg hier al een tijdje mee bezig is, net als bijvoorbeeld OVC/Onderwijsvernieuwingscoöperatie die gebruikers hun ervaringen laten verwerken in het materiaal.

 

Maar ook op onze site Onderwijsvanmorgen.nl doen wij al 2 jaar lang iets met co-creatie. Onder de noemer “Doe mee” kunnen docenten hun lesmateriaal dat ze zelf hebben ontwikkeld opsturen en delen met anderen. Begin dit jaar is de bijzondere lesmethode van Theo Wismans (inmiddels ook redactielid van deze blog) uitgekozen om ook daadwerkelijk als product te worden neergezet met Malmberg. Een eerste stap in co-creatie en wie weet kunnen we met deze site ook wel de eerste stap zetten in “social commerce”.

 

Daarom pleit ik voor een online platform waar docenten, oud-leerlingen, leerlingen, ouders en alle educatieve uitgeverijen samen (met de beste online tools) aan het werk kunnen gaan om de next generation lesmethoden te ontwikkelen. Het zal geen grote groep worden maar wel een (inter)actieve groep die de toekomst van het onderwijs zal bepalen.

Wat vindt u van het idee om een nieuwe site op te zetten: onderwijsproductenvanmorgen.nl, om samen een eerste stap te zetten in social commerce. Zoals Dell, Salesforce, Starbucks en Suggestionbox.

De educatieve wereld gaat de komende jaren veranderen. Doe uw gordel maar stevig om.

10 REACTIES

  1. Aanvulling: De schrijvers van deze methode : Tjeu Seeverens, Sabine Scholtes en ikzelf blijven aktief met het doorontwikkelen van materiaal voor het onderwijs dat te maken heeft met de module Gelukskunde.Er is een ware stroom van mooi ontwikkeld materiaal , gemaakt door externen op gang gekomen waarbij deze leraren inspiratie halen uit de methode en ook uit de website http://marketing.malmberg.nl/index.aspx?SiteID=50. Het gaat ook ver buiten het onderwijs om..uit alle hoeken van de samenleving..Heel belangrijk hierbij is dat er permanent contact is met de webmaster bij Malmberg, Ilse van Breughel die heel goed de website blijft vullen met materiaal dat afkomstig is van het Landgraafse schrijvers trio. Malmberg en de schrijvers houden zodoende de redactie en dat is heel uniek. de site is actueel en geeft een mooi mediaoverzicht. Het boekje is te bestellen bij Van Dijk Educatie.

  2. Dit artikel getuigt van visie. Wat mij vooral aanspreekt is het collectief leren van alle participanten in het onderwijs. Dit heeft meta-motivationele voordelen. Alle geledingen ervaren ownership, een voorwaarde voor intrinsieke motivatie. Succes, Theo, Tjeu, Sabine en al die anderen die meewerken en meedenken. Belangrijk: het wordt van onderop gestuurd. Dus iedereen is ook verantwoordelijk!

  3. ‘De gordel mee aansnoeren’: daar gaan we dan! Co-creërend. Social commerce. Een grote stap voorwaarts ‘beyond sharing’, ‘beyond 2.0’. Lijkt me een geweldige idee!

    Dat ‘collectieve leren’ van Henk Witteman ‘met alle participanten in het onderwijs’ acht ook ik heel belangrijk. Is het de bedoeling van ook participanten uit de ‘buitenschoolse wereld’ aan te trekken? Dat zou ik een aanvullende verrijking vinden … Of heb ik het slecht begrepen?

  4. Jurgen, interessant idee en goed om te horen dat jullie hier al een tijd mee bezig zijn.

    Wat hierbij m.i. vooral van belang is is het doelmatig nadenken over wat je wilt bereiken met co-creatie. Het wordt (te) vaak gebruikt als reden om een technisch platform aan te schaffen, terwijl bestaande platforms zoals Hyves, Linkedin ook prima voor co-creatie kunnen werken.

    Daarnaast lopen er bij instellingen zoals Kennisnet en Surfnet ook al behoorlijk wat initiatieven o.g.v. co-creatie zoals Wikiwijs en Leraar24. Dus als de bestaande platforms niet voldoende passen, doe je er goed aan om daar bij de plannen aan te sluiten.

    Als je meer informatie wilt over platforms of de manier waarop je je co-creatie doelstellingen scherp kunt stellen, let me know, ik denk graag met je mee. martijn.staal [ a t ] tno.nl

  5. Interessante ontwikkelingen!
    Wel inderdaad uitkijken dat er niet te veel langs elkaar werkende platforms ontstaan.
    Ik blijf deze ontwikkelingen echter hoe dan ook met interesse volgen.

  6. Beste Martijn, het is wel zo ,dat wij, de makers van een zelf gemaakte module, Gelukskunde, bij onderwijsvanmorgen en ook bij Malmberg het platform vonden om ons idee goed te lanceren. Dat ging uiteindelijk heel snel. Heb ik nog niet gezien bij andere platforms.Zonder subsidie, puur op eigen kracht met veel passie. geen draaiboeken, onderzoek. Gewoon aan de slag. Makers, ovm, uitgever! Hoe?
    -artikel stuur je naar de redaktie van ovm
    -in samenspraak met de maker wordt er een def artikel gemaakt en geplaatst
    -als het aantal hits heel hoog is , dan schiet je jezelf verder in de belangstelling
    -in ons geval pikte de uitgever Malmberg dit op; heel voortvarend, snel, creatief, innovatie puur.
    -ook de nazorg is super.. er is door Malmberg een website gemaakt die nog steeds met vers materiaal aktief gehouden wordt. http://www.gelukskunde-malmberg.nl . Jonge mensen bij Malmberg die gevoel hebben voor.. hoe je de jeugd moet raken.Heb ik nog niet gezien bij de andere platforms.

  7. Mooi initiatief. Ik wil dit zelf gaan toepassen, met een groep leerlingen een game maken over opvoeding en communicatie. Ik ben hier zeer in geïnteresseerd en wil op de hoogte blijven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here