Home » Juf van de maand januari 2020: Kim van der Meij

Juf van de maand januari 2020: Kim van der Meij

School: Horizon, katholieke school voor speciaal basisonderwijs in Zoetermeer
Geeft les aan: combigroep 7/8
Aantal jaar voor de klas: 6 jaar


Juf Kim wil een lans breken voor het werken in het speciaal basisonderwijs.

Waarom vind je positieve aandacht voor het sbo belangrijk?

Ik merk dat er een bepaald beeld van het speciaal basisonderwijs is dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ik hoor bijvoorbeeld van stagiaires dat pabo’s hen ontraden om bij ons stage te lopen omdat het zo zwaar zou zijn. Of omdat de leerlingen zo agressief zouden zijn. Lio’s mogen hun stage vaak niet eens in het basisonderwijs lopen…

En welke reacties krijg je van leerkrachten op ‘gewone’ scholen?

Ik merk dat zij snel hun klassen en de onze gaan vergelijken, zonder dat ze precies weten hoe onze kinderen zijn of hoe wij onze lessen plannen. Veel mensen hebben er een mening over, maar weinig mensen hebben ervaring met het speciaal basisonderwijs.

Hoe ziet werken er wel uit op jouw school?

Bij ons op school zit een mengelmoes van kinderen. We hebben kinderen met een hechtingsstoornis, autisme, ADHD en laag IQ. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een hoogbegaafde in de klas. Mijn klas bestaat uit zestien kinderen. Ik ben veel bezig met het pedagogisch klimaat en het welbevinden van de kinderen. Belangrijk is dat ze durven vertellen en zelfvertrouwen krijgen. Er is veel ruimte om de lessen stil te leggen om lastige situaties met elkaar te bespreken. Het is heel rustig op school. Er heerst een bepaalde sfeer en bepaalde rust. Veel kinderen functioneren op een iets lager niveau dan je op basis van hun leeftijd zou verwachten. We kijken naar elk kind en maken daar een leerlijn op.

Waarom heb je voor werken in het sbo gekozen?

Ik vind het een onwijze uitdaging. Als leerkracht ben je zo van toegevoegde waarde voor deze kinderen. Ze hebben vaak een slechte ervaring op de basisschool gehad. Ze komen onzeker binnen. Het is dan zo mooi om te zien hoe ze hier groeien en zichzelf terugvinden. Ik geniet van elk klein stapje. Ze hoeven geen tien te halen op een toets. Van een vier naar een vijf is al prachtig. Of dat ze ineens tegen hun verlies kunnen bij basketbal. Ook weet je nooit hoe je dag eruit zal zien. Als er ’s ochtends thuis iets gebeurd is, bepaalt dat hun hele dag.

Is dat onverwachte en het werken met zoveel niveaus niet zwaar?

Werken op een gewone basisschool is óók zwaar. Het is vooral anders. Wat ons werk zwaar maakt, is het vele overleg met instanties na schooltijd. Samen moet je de juiste hulp bieden. Natuurlijk is er weleens een incident, maar er heerst geen sfeer van agressie zoals sommigen denken. Er vliegen hier geen stoelen door de klas.

Het lesgeven aan een gewone klas lijkt mij juist zwaar. Alleen ál die kinderen al! Gymmen met 32 kinderen, knap hoor! Respect als je 32 kinderen helpt ontwikkelen. 32 oudergesprekken, 32 rapporten en 32 kinderen die hun eigen ‘ik’ meenemen…

Anekdote?

De nieuwe klasindeling werd bekend en een meisje dat al eerder bij mij in de klas had gezeten, kwam opnieuw in mijn groep. Ze zei tegen haar vader: ‘Pap, ik zit weer bij de juffrouw met wie ik mijn geheimpjes kan delen.’ Haar vader had tranen in zijn ogen.

Nog één? Kinderen die vorig jaar tijdens een potje voetballen gefrustreerd wegliepen als ze de bal niet kregen of verloren, kunnen nu heel gezellig samen spelen. Laatst zag ik ze elkaar zelfs een high five gaven na de wedstrijd!

Op welke manier wil je het imago van het speciaal onderwijs een positieve draai geven?

Ik heb een blog geschreven en wil dat vaker gaan doen. Daarin wil ik ook kennis delen over gedragsstoornissen. Want elke stoornis heeft óók positieve kanten. En ik deel mijn enthousiasme met iedereen om me heen: op feestjes, met stagiaires… Mijn klas staat open voor mensen die twijfelen of het iets voor ze is. Ik nodig vaak mensen uit op school. Je weet pas hoe het voelt, als je hier bent.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

We doen ontzettend mooi en dankbaar werk. Het is zwaar, maar laten we genieten van de kinderen. Daar doen we het voor!

Wil je meer weten over werken in het sbo? Lees dan Kims blog.

Wil je een keer kijken op de school van Kim om te weten hoe het voelt om in het sbo te werken? Stuur haar een mailtje.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.