Home » Creatieve manieren om een boekbespreking te houden: 8 tips

Creatieve manieren om een boekbespreking te houden: 8 tips

Door Patsboem!
Inmiddels is het oud nieuws dat het leesniveau van kinderen is verslechterd. Kranten staan er vol mee en zelfs Arjen Lubach maakte er afgelopen seizoen een item over. We weten het. Maar hoe zorg je ervoor dat de leesvaardigheid van kinderen verbetert? Hoe maak je lezen leuk voor kinderen? Het kan helpen om de boekbespreking aantrekkelijk te maken. Want overbrengen wat je hebt gelezen, kan op tal van manieren.

1. Boekensushi

Voor je een boekbespreking kunt geven, moet er natuurlijk een boek gekozen en gelezen worden. Laat de kinderen in een kringopstelling zitten en leg voor elk kind een boek neer. Geef ze twee minuten om in het boek te lezen. Daarna geven ze het boek door aan een klasgenoot naast hen en ontvangen ze een nieuw boek. Zoals een lopende band in een sushirestaurant! Weer mogen ze twee minuten lezen. Herhaal dit een paar keer en laat de kinderen vervolgens het boek kiezen dat ze het leukst vonden.

2. Boekendate

Kiezen welk boek je gaat lezen is moeilijk. Wat is er nu leuker dan een klasgenoot die vertelt over zijn/haar favoriete boek? Laat de kinderen hun favoriete boek mee naar school nemen of in de bieb pakken. In de vorm van speeddates promoten de kinderen hun favoriete boek aan een klasgenoot. Na twee minuten schuift iedereen een plekje naar links. Na een aantal rondes maakt ieder kind een top 3: welke boeken lijken hem/haar het leukst?

3. Boekendans

Een boekendans is als een stoelendans, maar dan zonder stoelen en met boeken. Zet muziek aan en laat de kinderen door het lokaal lopen met een boek in de hand. Wanneer de muziek stopt, blijft iedereen staan. De kinderen gaan in gesprek met diegene die het dichtstbij staat. Ze krijgen ieder één minuut om een samenvatting van het boek te geven. Nadat beide kinderen hun boek hebben samengevat, gaat de muziek weer aan. Herhaal dit een aantal keer.

4. Lapbook

Kies voor een originele verwerkingsopdracht en laat de kinderen een lapbook maken. Een lapbook is een soort vouwboek waarin kinderen allerlei verschillende opdrachten over het gelezen boek kunnen plakken. Een leuke en creatieve vorm van een boekbespreking! Kijk voor meer informatie over deze werkvorm op deze website.

5. Vlog

In hun vrije tijd kunnen kinderen uren door YouTube scrollen en verschillende filmpjes en vlogs bekijken. Dan is het toch heel leuk om ook zelf een vlog maken? Stel van tevoren een aantal vragen op die de kinderen moeten beantwoorden over het door hen gelezen boek. Hoe ze dat doen? Dat mogen ze zelf weten!

6. Podcast

Laat kinderen elkaar interviewen over het boek dat ze gelezen hebben. Zo maken ze een eigen podcast. Hierbij leren ze niet alleen elkaars boek kennen, maar oefenen ze ook een aantal interviewskills. Wanneer alle leerlingen zijn geweest, is er een podcastserie ontstaan waar de hele klas aan meegewerkt heeft.

7. Boekenposter

Soms is het fijn om lekker te knippen en te plakken. Laat de kinderen aan de slag gaan met een poster over het boek. De opdracht is vrij, zodat kinderen hun eigen creativiteit erin kwijt kunnen.

8. Tot leven komen

Niets is fijner dan het lezen van een goed boek. Het verhaal komt in je eigen hoofd helemaal tot leven. Geef de kinderen de opdracht om het verhaal op papier tot leven te wekken door hun favoriete scène uit het boek te tekenen. De vorm van tekenen kun je vrijlaten. Zo kunnen ze een mooi schilderij maken of een stuk van het verhaal in stripvorm gieten.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

8 tips voor taalspelletjes