Home » Meester van de maand december 2020: Rob van de Sande

Meester van de maand december 2020: Rob van de Sande

School: Stichting SOM in Bergen op Zoom
Geeft les aan: verschillende klassen
Aantal jaar voor de klas: 43 jaar


Rob (64) houdt van zijn werk als invaller. Daarnaast geeft hij les op de pabo en werkt hij aan verschillende projecten.

Wat vind je zo leuk aan je werk als invaller?

Dat ik me voor het grootste deel van de dag bezig kan houden met de kern van het vak: lesgeven. Ik hoef niet naar vergaderingen en heb geen extra administratie. Ik vind het ook fijn dat ik juist niet die opbouw met een klas heb. Niet die binding. Ik kom als gast binnen en ga als gast weg. Ik voel me net een reiziger.

Hoe pak je het aan als je een vreemde klas voor het eerst binnenkomt?

Ik neem altijd een trolley mee met recent verschenen kinderboeken. Die stal ik uit op een kast of tafel in de klas. Die kinderen komen daardoor nieuwsgierig binnen en ik heb meteen een aanleiding tot een gesprek. ‘Wat lees je graag?’ Of: ‘Hoe komt het dat je niet van lezen houdt?’ Ik zorg ervoor dat we elke dag 15 tot 30 minuten lezen. Ze mogen in hun eigen boek lezen, maar ook snuffelen tussen de uitgestalde boeken. Die zijn altijd in no time weg! Het zijn nieuwe boeken, andere boeken dan ze gewoonlijk lezen. Er zitten bijvoorbeeld veel informatieve boeken, prentenboeken voor de midden- en bovenbouw én poëzie bij. Na een half uur gaan de boeken aan de kant en gaan we, hupsakee, aan de slag volgens het vaste ‘menu’ van de klas. Dat staat op praktisch elke school op dezelfde manier in een Word-documentje.

Wat is het voordeel van zo beginnen?

Dat ik me heel senang voel in zo’n klas. Ik creëer even mijn eigen wereld. Ik kan mezelf aan de klas laten zien en krijg direct contact met de kinderen. Ik pleit er niet voor dat elke invaller precies hetzelfde doet. Je moet iets zoeken dat bij je past. Zo lees ik ook graag voor of laat ik een podcast horen. Kinderen weten een jaar later nog: ‘Hé, dat is die meester met die koffer vol boeken!’

Wil niet elke invaller stiekem een vaste groepsleerkracht worden?

Ha, dat wordt me inderdaad steeds gevraagd. Ik ben twintig jaar groepsleerkracht geweest. Dat was leuk, maar dat heb ik wel gehad. Ik heb nu trouwens tijdelijk een vaste klas. Dit om de kans op verspreiding van corona te verkleinen. Zolang het tijdelijk is, vind ik dat ook heel leuk.

Zou invallen bij meer mensen passen?

Jazeker. Sommige groepsleerkrachten voelen zich alsof ze in een spagaat zitten. Ze houden van de kern van het vak, maar worden geremd door wat er allemaal bij komt. Dat kan ik me goed voorstellen. Misschien past invallen goed bij hen? Er zijn ook veel mensen gefrustreerd het onderwijs uitgegaan. Ik denk dat daar veel potentie ligt. Invallen is een mooie manier om er weer in te stappen. Al is het maar voor een dag per week. Zeker als je een manier vindt die bij jou past. Voor mij is dat jeugdliteratuur, maar voor jou misschien media of muziek?

Je geeft ook les op de pabo. Vertel…

Er zijn meer aanmeldingen dit jaar en daarom ben ik gevraagd om in te vallen als docent jeugdliteratuur en mondelinge taalvaardigheid. Ik heb eerder lesgegeven op de pabo en ik heb ook Nederlands gestudeerd. Ik leer de studenten bijvoorbeeld hoe ze hun stem moeten gebruiken, hoe ze kunnen voorlezen en wat goede jeugdliteratuur is.

En je werkt aan een zelfbedacht project om het leesplezier te bevorderen. Wat voor project is dat?

Ik vraag leerkrachten, onderwijsassistenten en leesconsulenten om fragmenten uit jeugdboeken in te spreken. Deze Frappante Fragmenten zijn verbonden met een QR-code die je op het boek kunt plakken. Je kunt de code scannen en het geluidsfragment beluisteren. Hierdoor wordt de drempel om te gaan lezen voor kinderen verlaagd. Ik hoop dat door dit project onderwijsprofessionals meer kinderboeken gaan lezen. En dat kinderen de sfeer en de schrijfstijl van een boek gaan voelen, zodat ze beter kunnen kiezen welk boek bij ze past.

December is de maand van de cadeautjes. Wat moeten we echt op ons verlanglijstje zetten?

Een kinderboek natuurlijk! En dan het liefst een boek dat een leuke score heeft gehaald op JaapLeest.nl. Alles wat Jaap Friso een 8 of hoger geeft, koop ik blind. Ik ben nog nooit teleurgesteld. Die man heeft zo’n kennis en inzicht in kinderboeken! Oh, en luister in de kerstvakantie ook eens naar zijn podcast De Grote Vriendelijke Podcast over Nederlandstalige jeugdliteratuur.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Plezier in je werk! Ben je dat plezier kwijt? Zoek naar dat wat jou ooit in het onderwijs gebracht heeft. Dat zal je redding zijn.

Wil je meewerken aan het leesbevorderingsproject van Rob of het gebruiken in jouw klas? Maak een connectie met Rob op LinkedIn en stuur hem een berichtje.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.