Home » 9x werken met de watertafel

9x werken met de watertafel

In mei kan het soms verrassend warm zijn. De watertafel is dan heerlijk om bij, op, van of in te leren. Niet alleen voor de onderbouw!
Geen watertafel in de klas? Grote, stevige, lage plastic opruimboxen werken ook.

PS Een stapeltje reservekleding is bij sommige lestips een goed idee…

1 Drijven en zinken

Laat de kinderen kleine voorwerpen verzamelen. Vervolgens verdelen ze die in twee groepjes: wat blijft drijven en wat zal zinken. Na deze voorspelling gaan ze het testen bij de watertafel. Klopt de voorspelling?

2 Inhoud

Zet een aantal grote kannen met water in de watertafel. Zet er verschillende maatbekers en bijvoorbeeld lege melkpakken of plastic wijnglazen bij. Laat kinderen experimenteren met inhouden of geef gerichte opdrachten. Bijvoorbeeld: een restauranteigenaar wil vijftig mensen een glas wijn kunnen inschenken. Hoeveel flessen heeft hij nodig? Moeilijker: een wijnfles kost de restauranteigenaar vijf euro. Hoeveel moet hij per glas rekenen om uit de kosten te zijn? Simpeler: hoeveel bekertjes melk haal je uit één pak? Hoeveel centiliter water past er in een bekertje? En hoeveel in een literfles?

3 Wasserette

Leuk voor de onderbouw: tover de watertafel om in een babywasserette. Hang waslijnen erboven met kleding die de kinderen kunnen wassen en sorteren. Zet er poppen en babybadjes in. Op Pinterest vonden we dit mooie voorbeeld van een wasserette.

4 Blotevoetenpad

Zet een aantal watertafels of waterbakken op de grond en maak een blotevoetenpad. Doe er bijvoorbeeld achtereenvolgens water, modder, water met badschuim, kleine zachte kiezeltjes en geplukt gras in. Kinderen kunnen vrij het pad lopen of met een opdracht. Blinddoek bijvoorbeeld een kind en laat hem raden waar hij met zijn voeten in staat. Natuurlijk met blote voeten! Leuk in combinatie met een les over zintuigen.

5 Waterkunst

Laat de kinderen een waterkunstwerk maken in de watertafel. Geef ze daarbij de opdracht gebruik te maken van de eigenschappen van water, zoals de weerspiegeling van lucht in het wateroppervlak (gebruik aluminiumfolie), het laten drijven van objecten of de stroming van water waardoor objecten gaan bewegen. Een kunstwerk kan ook reageren op regen (te testen met een gieter). Of wordt het een constructie met watervallen (uit te proberen met bekers water van bovenaf)?

6 Waterspeeltuin

Laat de kinderen een waterspeeltuin ontwerpen. Denk aan eilandjes van zand, glijbanen van restjes pvc-buis, scheepswrakken gemaakt van ijshoutjes of luciferstokjes en klimconstructies van gevonden takjes en touw. Eventueel kun je ook elementen van Playmobil en LEGO gebruiken. Je kunt het uitbreiden met vragen als: hoe gaat de waterspeeltuin geld verdienen? (toegangskaartjes, horeca of de organisatie van feestjes) Is er genoeg aan de veiligheid gedacht? (bijvoorbeeld afgezette gebieden voor kleine kinderen) Je kunt ook technieken toevoegen, zoals het gebruik van een katrolsysteem, een wip of het laten zinken van materialen die in eerste instantie drijven. In de onderbouw kun je kinderen met Playmobil-poppetjes laten spelen in de waterspeeltuin.

7 Modderbad

Spelen met modder! Wie zegt dat er altijd helder water in de watertafel moet? Laat de kinderen bijvoorbeeld in de modder zoeken naar schatten of ‘archeologische vondsten’. Op 28 juni is het weer modderdag. Maar waarom zou je er geen modderweek van maken?

8 Visje in het water

Leuk voor de onderbouw: maak een levensgroot visspel van de watertafel. Knutsel visjes, plastificeer ze en voorzie ze van een stukje metaal, zoals een paperclip. Maak hengels met een magneetje.

9 Oplossen

Lost het op of niet? Laat de kinderen experimenteren met bekers, maatbekers en lepels boven de watertafel. Laat ze mengen met ingrediënten. Wat lost op? Wat blijft drijven? Wat bezinkt? Geef bijvoorbeeld: zand, limonade, bloem, kleurstof, verf, bouillonblokje, suiker, zout, confetti en grond. Let op: soms lost het wel op in warm water, maar niet in koud water. En een beetje lost vaak wel op (zout), maar als je een grote schep in het water doet, lost niet alles meer op. Kunnen de kinderen een manier verzinnen om de dingen die niet oplossen weer uit het water te krijgen? (bijvoorbeeld: filtreren met een koffiefilter)

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.