Een initiatief van Malmberg

leerkracht van de maand

Juf van de maand februari 2021: Rolinka Groenhof

School: CBS Willem-Alexander in Erica
Geeft les aan: bovenbouw
Aantal jaar voor de klas: 28 jaar


Rolinka is opgegeven door een leerlinge.

juf van de maand februari 2021

Op de redactie kregen we een bijzonder mailtje van Merel (16). Ze schreef:
‘Juf Rolinka is heel begaan met haar leerlingen en staat voor iedereen klaar. Zelf heb ik vier schooljaren les van haar gehad, nu zit ik op het vwo. Dit heb ik deels aan haar te danken. Zij heeft me altijd geholpen het beste uit mezelf te halen.’

Wij werden nieuwsgierig naar deze juf en besloten haar te interviewen als ‘leerkracht van de maand’.

Wat een mooi compliment zeg!

Ja, geweldig! Vind ik heel leuk van haar. Ze is een lief meisje en ik had een speciale band met die hele groep waarin zij zat.

Ze schrijft dat ze je maar liefst vier jaar als juf had. Hoe zit dat?

We hebben een school met 54 leerlingen en dus combinatieklassen. Ik ben halverwege het jaar in die groep 6/7/8 binnengekomen, omdat collega’s ziek waren. Ik was eigenlijk een kleuterjuf en had Merel in groep 1/2 al gehad. Ik viel in omdat we geen invaller voor de bovenbouw konden krijgen, maar wel voor de onderbouw.

Hoe beviel die overstap?

Toen ik begon, dacht ik: ik ga straks weer terug naar de kleuters. Maar onverwachts vond ik het zó leuk. Na twintig jaar kleuters bleek ik best toe aan iets anders. Ik had ineens heel andere gesprekken met de kinderen. Ik vond het fijn om dieper op de stof in te gaan. En ook het praten over omgangsvormen met elkaar vond ik bijzonder. Al na een paar weken heb ik de directeur gevraagd of ik deze klas nog een jaar mocht. Sindsdien ben ik een echte bovenbouwjuf.

Merel schrijft dat je het beste uit de leerlingen naar boven haalt. Hoe doe je dat?

Dat vind ik lastig uit te leggen. Geen idee waarom Merel mij zo bijzonder vindt. Misschien probeer ik te kijken waar de talenten liggen en daarop in te gaan… Wat kun je? Wat wil je? Hoe kun je doorzetten als het tegenzit? Ik neem alle kinderen serieus. Ik ga in op wat ze vinden. Op onze school is respect voor elkaar belangrijk. Daarover ga ik in gesprek met de kinderen.

Wat voor juf ben je verder?

Ik hou heel erg van zingen. We starten met een lied en eindigen met een lied. Canon zingen bijvoorbeeld. Dat geeft veel sfeer in de klas. En ik ben heel duidelijk. Kinderen weten waar ze aan toe zijn bij mij. Ook ken ik de kinderen goed en zij mij. Ik woon op het dorp, dus ik weet wie hun ouders en grootouders zijn. Ik ken de oppas. En ik kom ze ook tegen in de kerk en in de winkel.

Hoe is het om op zo’n kleine school te werken?

We hebben een klein team van zeven collega’s en directeur, waarvan er vier al heel lang samenwerken. Heel gezellig. Je weet precies wat je aan elkaar hebt. Het nadeel is dat je met zijn zevenen alles moet regelen. En sinterklaas én kerst én Pasen én het zomerfeest… Je hebt dus meer taken op je bordje. Fijn vind ik dat alle leerkrachten en alle leerlingen elkaar kennen. Als er een kind in de gang loopt met een vraag, kan elke leerkracht hem of haar helpen.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Luister naar je leerlingen en wees écht geïnteresseerd. Ze geven je zo veel informatie, bewust en onbewust, daar kun je als leerkracht enorm veel mee. Kinderen vinden het fijn om gekend te worden.

 

Meer leerkracht van de maand

Volg Juf & Meester

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
volgers

Mijn Malmberg

Gratis extra lesmateriaal voor jouw methode