Home » Integraal het onderwijs verbeteren: daar hoort toetsing ook bij

Integraal het onderwijs verbeteren: daar hoort toetsing ook bij

Toetsing is in Nederland de laatste jaren aan het veranderen. Men ziet steeds meer in dat toetsing niet alleen een rol speelt in de selectie van leerlingen, of als motivatie voor leerlingen om te leren. Steeds vaker worden toetsen ingezet als diagnose-instrument. Daarmee krijgt toetsing een dubbele functie.

door Han Nijboer

Feedback
Enerzijds wordt de ontwikkeling van leerlingen aan de hand van toetsen gevolgd. Toetsing wordt een onderdeel van het gehele leerproces. Leerlingen krijgen feedback op de voortgang. De docent krijgt deze informatie ook. Zo kan hij er voor zorgen dat het leerproces blijft aansluiten bij de leercurve van de leerling. In de meest vergaande vorm is dit terug te zien bij gepersonaliseerd leren. Anderzijds krijgt de docent door middel van toetsing ook feedback op het onderwijsproces. De resultaten van leerlingen vertellen de docent of het onderwijs – zijn onderwijs – effectief is geweest. Met deze informatie kan de docent indien nodig zijn onderwijs aanpassen. Dat biedt veel mogelijkheden voor een voortdurende verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Over onze school
In 2012 waren er zorgen over de kwaliteit van het onderwijs op onze school: Het Stormink, onderdeel van het Etty Hillersum Lyceum. Dat is heel vervelend en altijd schrikken. Wij hebben ervoor gekozen om dit oordeel integraal te lijf te gaan met interventies op veel terreinen, waarvan toetsing er één was. Al onze docenten hebben een intensieve training doorlopen met als doel de kwaliteit van de toetsing te verbeteren, en daarmee de kwaliteit van het onderwijs op orde te krijgen. We hebben gekozen voor de benadering van RTTI. Daarnaast maken we voor alle leerjaren en leerlijnen PTD’s (Programma voor Toetsing en Doorstroom).

Lees verder op Toets VO

Han Nijboer is directeur van Het Stormink, onderdeel van het Etty Hillesum Lyceum. Op Het Stormink krijgen leerlingen onderwijs tot het 2e (VMBO) of het 3e (HAVO/Atheneum) leerjaar. Daarna vervolgen zij hun onderwijscarrière op een andere school van het Etty Hillesum Lyceum.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.