Innerlijke schoonheid vs. uiterlijk vertoon

3

Wie heeft de mooiste bikini, de hipste sneakers, de strakste buik of het meest zongebruinde lichaam? Vooral in de zomermaanden zijn jongeren bezig zo perfect mogelijk voor de dag te komen. Het schoonheidsideaal waar jongeren aan willen voldoen, wordt hen voor een groot deel ingegeven door de media.

 

 

Meiden willen er net zo uitzien als dat slanke in slow motion-bewegende model in die ene videoclip en jongens doen hun best net zo’n six pack te hebben als die ene acteur uit de parfumreclame. En wanneer jongeren niet aan dit (vaak gephotoshopte) uiterlijk voldoen, haalt dat hun zelfvertrouwen naar beneden.

Lesidee over zelfbeeld
De makers van het bovenstaande filmpje willen een boodschap afgeven aan ouders om met hun kinderen op jonge leeftijd te praten over wie je bent, wat je kunt en hoe je er uitziet. Zodat de negatieve invloed vanuit de media en de industrie zoveel mogelijk beperkt wordt. Ook docenten kunnen hierbij een rol spelen. Bijgevoegd is een lesidee om dit onderwerp te behandelen in de klas. Het is een praktische opdracht om meer bewustzijn te creëren bij leerlingen over de invloed die media hebben op hun zelfbeeld. Uitgangspunt van de opdracht is het bovenstaande YouTube-filmpje. Klik hier om de opdracht te downloaden.

3 REACTIES

  1. Staat allemaal in het boek Gelukskunde. http://www.gelukskunde.malmberg.nl Ga dit boek allen kopen . Ik heb deze week het nieuwe boek van Pieternel Dijkstra gelezen.Psychologie voor in bed, op het toilet of in bad. Geeft een prachtige ondersteuning aan de inhoud en idee van gelukskunde,

  2. Theo Wismans. De titel “Innerlijke schoonheid versus uiterlijk vertoon”, spreekt veel volwassen aan. Vooral die volwassenen die zich tenminste in het IIIe stadium van bewustzijn (Robert Kegan) bevinden. De lezers die de serie over het volwassenbrein volgen weten dat dit stadium pas wordt bereikt door tussen de 20 en 30 jaar. Ze weten ook dat dit het modale bewustzijnsniveau van volwassen is. Voor kinderen zegt dit helaas niets. Zij bevinden zich in het IIe stadium en luisteren in de leeftijd van 12+ vooral naar de stimuli vanuit het reptielenbrein (zie komende reeks over de ethiek van de drie breinen). De ethiek van het reptielenbrein richt zich vooral op fysieke overleving door zelfbescherming en verkennen van de “Umwelt”. In deze fase komt pikorde tot stand en loyaliteit binnen de groep. Omdat het uiterlijk het eerste is dat opvalt, zal het uiterlijk in de jonge jaren dominant meetellen. Je plaats vinden in de groep, meetellen daar gaat het om. Uiterlijk kan één wapen zijn dat wordt gehanteerd, een ander zoekt zijn plaats in de pikorde door te excelleren in sport. Anderen zoeken populariteit door zich verdienstelijk te maken. Kortom de strijd om het bestaan is begonnen. Daar ontkomt niemand aan. Omdat er een pikorde ontstaat, zal de strijd om de plaats in deze orde slechts door enkelen kunnen worden gewonnen, Voor ons docenten is het belangrijk dat wij ons richten op de langetermijndoelen die onze leerlingen nog niet kunnen kennen. Wij kennen de wegen die naar de toekomstige doelen leiden. De leerlingen kennen ze nog niet. Zij denken nog op korte termijn. De toekomst is nog ver weg. Wij kunnen hen helpen door ze het gevoel te geven dat ze welkom zijn, dat hun inspanningen worden beloond. Kortom dat ze nu zoveel mogelijk geluk ondervinden. Wij, ouders en doenten gunnen hen hun jeugdige uiterlijk, hun vitaliteit. Laat ze ervan genieten. Die innerlijke schoonheid zien ze pas later.

  3. Dr. Witteman. Ik ben het helemaal met uw reactie eens. Laten we vooral niet proberen kinderen te veranderen. Ze moeten hun normale ontwikkeling kunnen volgen. We moeten onze jeugd wel koesteren. Daar zal iedereen het mee eens zijn na die vreselijke aanslagen in Noorwegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here