Hoe staat het ervoor in de VS?

0


Oudere, meer ervaren docenten maken vaker gebruik van digitale leermiddelen en technologie dan jonge, startende docenten. Althans, in de Verenigde Staten. Daarnaast worden leerlingdata steeds belangrijker in de dagelijkse lespraktijk. Dat zijn enkele bevindingen uit de ‘Vision K–20 Survey’ van de Software & Information Industry Association (SIIA): een jaarlijkse enquête onder meer dan 1000 docenten en onderwijsprofessionals in alle lagen van het Amerikaanse onderwijs.

Met de ‘Vision K-20 Survey’ brengt SIIA het gebruik, de verwachtingen en met name de vooruitgang met betrekking tot het gebruik van digitale leermiddelen en technologie in de VS in kaart. Volgens het jaarverslag worden docenten steeds ambitieuzer in het gebruik van digitale devices en onderwijstechnologie in de klas. Met name het verzamelen en analyseren van leerlingdata heeft volgens een meerderheid van de respondenten (bijna 70 procent) de laatste twee jaar een vlucht genomen. Deze gegevens worden voornamelijk gebruikt om de prestaties van leerlingen te volgen en op basis daarvan de instructie te verbeteren.

Noodzaak: ondersteuning en hulp
Volgens de rapportage is er meer dan genoeg draagvlak om technologie breder en op een dieper niveau te integreren in de dagelijkse lespraktijk. De wijze waarop Amerikaanse docenten dat doen is genuanceerder, nu de alomtegenwoordigheid van technologie in de klas een feit is. ‘Kwaliteit over kwantiteit’ is volgens de survey het adagium als het gaat over de integratie van onderwijstechnologie. Wel valt er op het gebied van ondersteuning en hulp nog heel wat te winnen. Zo spreekt een groot deel van de respondenten over de noodzaak van meer bijscholing om optimaal gebruik te kunnen maken van leerlingdata.

Nederland
In Nederland zijn we nog niet zo ver, al is het verzamelen en analyseren van leerlingdata om het onderwijs (op grote schaal en op individueel niveau) te verbeteren ook hier een belangrijk thema. Zo is Uitgeverij Malmberg vorig jaar gestart met de pilot ‘Score!’: een adaptieve, digitale lesmethode voor Engelse grammatica. De pilot is inmiddels ten einde en binnenkort verschijnt onder meer op Onderwijs van Morgen een artikel met daarin de belangrijkste onderzoeksresultaten.

Verder lezen?
De onderzoeksrapportage van SIIA is hier te downloaden. Verder verscheen op EdTech een artikel met daarin, naast de belangrijkste bevindingen, een interview met Donelle Blubaugh (SIIA) over de bevindingen.

Herkent u de ontwikkelingen en de vooruitgang in de Verenigde Staten ook in het Nederlandse onderwijs? Zou u (meer) willen werken met leerlingdata? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here