Home » Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

Welke kant het ook op gaat met de toekomst van het leren, één ding is zeker: het onderwijs is aan het veranderen. In het buitenland zien we verschillende initiatieven, maar ook in Nederland vinden een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Een van de initiatieven om deze veranderingen en inspirerende ideeën samen te brengen is het Festival of Solutions. Toch is het ook interessant om te kijken naar een aantal concrete veranderingen. Hoe ver zijn we nu eigenlijk? De huidige stand van zaken in het Nederlandse onderwijs.

O4NT
Het komend schooljaar is het zo ver: dan zullen zeker tien basisscholen (deels) overgaan op het O4NT-concept van Maurice de Hond. In Breda en Sneek gaan Steve JobsScholen meteen van start volgens het volledige concept, de andere locaties voeren geleidelijk onderdelen van O4NT in. De iPad als leermiddel staat centraal bij deze vorm van onderwijs. De school zit deels in de iPad en die gaat ook gewoon mee naar huis. Daardoor hoeven de kinderen niet meer de hele dag aanwezig te zijn op school. Een vast lokaal en een vaste leerkracht zijn dan niet meer nodig.

Ontwikkelingen die perfect aansluiten bij dergelijk gebruik van een tablet, zijn gamification en serious gaming. Iedere laatste vrijdag van de maand staan deze scholen dan ook in het teken van Gameday: een dag waarop volgens een vast format diverse wedstrijden en activiteiten plaatsvinden, zowel in de fysieke als de virtuele wereld. Dat kunnen sport- en kermisactiviteiten zijn, creatieve uitdagingen, of games en spellen die samenhangen met vakken als rekenen, taal of aardrijkskunde. Ook een dagje uit naar bijvoorbeeld een museum behoort tot het programma. Deze Gameday stimuleert leerlingen om via samenwerking bepaalde prestaties te leveren in een ontspannen sfeer. Gedurende een maand kunnen kinderen zich voorbereiden doordat vooraf bekend is welke wedstrijden er zijn. Daarmee kunnen ook educatieve doelen bereikt worden.

Flipping the Classroom
De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor flipping the classroom: een concept waarbij leerlingen thuis de uitleg van de lesstof tot zich nemen, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal juist als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen of in groepjes werken.

Langzaamaan is deze manier van lesgeven aan het integreren in het Nederlandse onderwijs. Het is voor docenten dan ook relatief gemakkelijk om met flipping the classroom te experimenteren. Bijna allemaal kennen we Jelmer Evers, maar steeds meer docenten zijn online te vinden met geflipte video’s. Zo ook docent Dolf Breederveld, die op het Farel College in Amersfoort experimenteert met flipping. Hierdoor krijgen de 21st century skills een prominentere plek in het onderwijs. Bent u ook zo’n docent? Doe dan mee met de NTR Onderwijs Mediaprijs 2013.

Excellente prestaties
Om de onderwijskwaliteit te verbeteren en de prestaties van leerlingen, docenten en schoolleiders te verhogen, is vorig jaar het predicaat ‘excellente school’ in het leven geroepen. Vanaf deze week kan uw school zich (tot 21 mei) aanmelden voor de titel ‘excellente school 2013’. Op de website staan allerlei tips waarmee u zich als school kunt voorbereiden om in aanmerking te komen voor het predicaat.

Dit zijn een aantal voorbeelden van actuele verandering binnen het Nederlandse onderwijs. Wat vindt u nou echt een blijvende onderwijsverandering? Neemt u daar zelf ook deel aan? Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaringen en ideeën. Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.