Het Lerarencongres 2015: ‘Samen nieuwsgierig’

0


Op woensdag 7 oktober vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, ditmaal op de campus van Koning Willem I College in Den Bosch. Het thema van dit jaar is ‘Samen nieuwsgierig’. Het programma van het congres is inmiddels vrijwel rond. In dit artikel een greep uit het programma voor docenten in het voortgezet onderwijs.

Differentiëren doe je zo
door Jordi Vermeulen
Online oefenprogramma’s tonen hoe uw leerling per onderdeel presteert. Hierdoor kunt u hem of haar in de les gericht helpen. Maar welke persoonlijke feedback is uitvoerbaar en effectief? Onderzoek hiernaar heeft realistische differentiatie-tips opgeleverd, maar ook adviezen waar u bij het gebruik van learning analytics op moet letten.

Materiaal ontwerpen voor onlinegeletterdheid
door Jeroen Clemens
Veel leerlingen kunnen nog niet goed omgaan met informatie op internet. Dit vraagt om een nieuwe geletterdheid met aanvullende vaardigheden bovenop de traditionele lees- en schrijfvaardigheden. Traditioneel onderwijs, eindtermen en leermateriaal zijn daar nog niet op aangepast. We discussiëren over wat onlinegeletterdheid betekent voor ons onderwijs en hoe we zelf materiaal kunnen ontwerpen en aanpassen. We maken een eerste ontwerp, dat je direct kan uitproberen in de klas. Na de conferentie kunnen we online blijven samenwerken.

Toetsen om te leren: snelle en accurate feedback
door Nicole Bonouvrie
Toetsfeedback is cruciaal voor de leerontwikkeling (Hattie, 2013). Maar hoe leren leerlingen van hun toets? Met de leerlingfeedbackwijzer brengt de leerling zelf zijn kennen en kunnen in kaart. Afhankelijk daarvan krijgt de leerling tips en formuleert hij deze samen met medeleerlingen.

Samen bouwen aan sterk docentschap
door Stefanie Blum & Patrick van der Bogt
U maakt op inspirerende wijze kennis welke randvoorwaarden nodig zijn om collegiaal overleg als middel tot professionalisering in te zetten. Niet top-down gestuurd maar al doende een gezamenlijke visie op collegiaal overleg vormen is het centrale uitgangspunt. Het resultaat is een professionele leergemeenschap waarin met en van elkaar leren als vertrouwd en efficiënt wordt ervaren.

Leren van en met leraren van andere scholen
door Cathelijne van Duyn, Frederique van Breugel en Marlijn van der Sluis
Leren van en met leraren van andere scholen is cruciaal voor een goede schoolontwikkeling. Tijdens deze workshop nemen leraren van diverse scholen u in een flitspresentatie mee in hun aanpak op het thema de lerende organisatie. Samen met u maken zij de vertaalslag naar de leervraag uit uw praktijk en wordt de basis gelegd voor een schoolbezoek.

Meer informatie?
De workshops en sessies die in dit artikel aan bod komen, vormen slechts een kleine greep uit het programma. Daarnaast verzorgen onder anderen Aleid Truijens (auteur en gevierd columniste voor de Volkskrant), Mark Mieras (wetenschapsjournalist, gefascineerd door hersenen) en Wim Daniëls (bekend van zijn boeken over taal, jongerenromans en van cabaret en theater) inspirerende lezingen. Bent u benieuwd naar alle sessies voor docenten in het voortgezet onderwijs of naar het programma in het algemeen? Lees dan verder op de speciale vo-pagina van het Lerarencongres. Wilt u aanwezig zijn op het Lerarencongres? Meldt u dan gauw aan door het formulier op deze pagina in te vullen.

Gaat u op woensdag 7 oktober naar het Lerarencongres? Naar welke sessie of workshop bent u het meest nieuwsgierig? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here