Gastblog: stop met de leerlingbespreking

0

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Toch is het al vijf jaar geleden dat ik me als LIO mocht melden bij mijn eerste leerlingbespreking. In mijn beeld was de leerlingbespreking de apotheose van het onderwijs: 12 vakdocenten die bij elkaar komen en daar met al hun wijsheid leerlingen bespreken. Het bleek een illusie.

Anno Droste is docent Maatschappijwetenschappen op het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn. Daarnaast is hij oprichter van www.leerlingbespreking.nl, een initiatief van docenten dat een alternatief biedt voor de traditionele rapportvergadering. Meedenken over nieuwe vormen van feedback geven? Mail naar anno@leerlingbespreking.nl.

Als LIO kwam ik dan ook goed beslagen ten ijs. Per leerling had ik een overzicht gemaakt met gedragsmatige en vakinhoudelijke feedback. Eenmaal aanschoven zat ik tot mijn verbazing niet met twaalf, maar met zeven docenten rond de tafel. ‘Thea en Jeroen werken niet op dinsdag, Jorien en Frans zitten bij een andere klas,’ aldus sprak de afdelingsleider, die de mentor verving wegens ziekte. Links van mij zat een collega kruiswoordpuzzels te maken, rechts zat een collega toetsen na te kijken. ‘Jurre slaan we over, die staat er goed voor. We starten met Sabine, wie heeft een opmerking?’ Sabine moet gewoon harder werken, was de conclusie.

Google wist het al

Toen ik thuis gedesillusioneerd op Google ‘Rapportvergadering’ intypte, gaf de zoekmachine mij als suggestie: ‘Bedoelde u ‘Rapportvergadering op vrije dag?’’ Google wist dus al dat collega’s Thea en Jeroen er niet waren.

Ons onderwijs verandert en dat is gaaf! Voor leerlingen biedt het mogelijkheden tot differentiatie, gepersonaliseerd leren en uitdagend onderwijs. Het is overigens een misvatting dat alleen de leerling van nu anders is, want ook de docent verandert.  We willen als het even kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken en flexibel zijn in roosters en organisatie. Bovenal willen we meer tijd aan ons vak en de leerlingen besteden. Waarom laten we ICT dan niet voor ons werken? Vernieuwingen zijn mogelijk, maar daar is lef voor nodig.

Het kan anders

Zo geloof ik in de inzet van ICT volgens het TPACK model. Niet digitaliseren om het digitaliseren, maar juist kijken naar wat je al doet en hoe ICT daar wat aan kan toevoegen. Vanuit die gedachte kan een intelligente tool een groot aantal nadelen van de traditionele rapportvergadering wegnemen. Daarom ontwikkelden we met een groep docenten een innovatieve methode om de rapportvergadering aan te vliegen.

Met behulp van een slimme tool geven we nu onafhankelijk digitaal feedback over iedere leerling. De mentor ontvang direct een overzichtelijke grafische weergave over hoe de leerling ervoor staat.  We vergaderen nu korter en efficiënter en ouders geven aan dat docenten aanmerkelijk beter geïnformeerd zijn op de ouderavond. Nog meer goed nieuws; ook de leerling krijgt een rol in het proces.

Gewoon doen!

Toegegeven: de titel van deze column is wat zwart-wit. Er zijn ongetwijfeld scholen waar de leerlingbespreking goed verloopt. Maar het grote aantal scholen dat mij de laatste tijd heeft uitgenodigd om te vertellen waar we me bezig zijn, toont aan dat er behoefte is aan nieuwe methoden.

Ik ben trots op de scholen die meedoen met ons initiatief en dat ze anders durven denken over hun onderwijs. Wanneer we ICT op de juiste manier inzetten, kunnen we meer tijd en aandacht aan de leerlingen besteden en het onderwijs weer een beetje mooier maken!

Wat zijn jouw ervaringen met leerlingbesprekingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here