CBS: onderwijstrends in de praktijk

0

Het CBS kwam vorige maand met een nieuwe editie van Trends in Nederland, waarin deze keer speciale aandacht uitgaat naar onderwijstrends. Wat merk je daar het komende schooljaar precies van bij jou in de klas? We zetten de belangrijkste insights uit het CBS-rapport voor je op een rij.

Primair onderwijs

Het afgelopen schooljaar zaten er 1,5 miljoen kinderen op de basisschool. Het aantal leerlingen in het po is dalende en zal de komende jaren alleen maar verder afnemen. Tijdens het nieuwe schooljaar valt dat nog nauwelijks op, maar de kans dat je in toekomst minder vaak voor een overvolle klas komt te staan is groot. Als leerkracht wordt het steeds belangrijker om kinderen voor te bereiden op de toekomst. 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, ICT-vaardigheden en samenwerken worden de komende jaren dan ook steeds belangrijker.

Voortgezet onderwijs

Het voortgezet onderwijs werd vorig schooljaar gevolgd door ca. 956 duizend leerlingen. Daarvan zat ongeveer 47,7 procent op de havo of op het vwo. Voor alle niveaus geldt: het onderwijs wordt steeds individueler. De revolutie van het gepersonaliseerd leren is dus in volle gang. Als docent wordt van je verwacht dat je oog hebt voor de individuele ontwikkeling van leerlingen. Ze moeten de tijd en ruimte krijgen om op hun eigen manier en eigen tempo te leren. Heb je moeite met het vormgeven van gepersonaliseerd leren in de praktijk? Voor docenten bestaan speciale bijscholingstrajecten gepersonaliseerd lesgeven.

Middelbaar beroepsonderwijs

Het aantal leerlingen op het mbo steeg het afgelopen schooljaar voor het tweede jaar op rij, terwijl in de jaren daarvoor juist sprake was van een daling. In het mbo spelen de gevolgen van digitalisering de komende jaren een belangrijke rol. Digitalisering staat in sommige gevallen het arbeidsmarktperspectief van studenten in de weg.

Om te garanderen dat studenten beschikken over de gewenste competenties, zullen mbo’s in de toekomst steeds vaker samenwerken met het bedrijfsleven. Als mbo-docent vervul je hierin een schakelrol. Daarnaast gebruik je als docent op het mbo steeds meer technieken om de theorie zo veel mogelijk te laten aansluiten op de werkpraktijk. Met mixed reality en robotica kunnen leerlingen al op school heel realistisch kennismaken met hun toekomstige werksituatie. Beroepsgames zijn daar een inspirerend voorbeeld van.

Met welke trends verwacht jij als docent het komende schooljaar te maken te krijgen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here