De beste boeken van schooljaar 2016/2017 (1/2)

0

Maandelijks selecteert de redactie van OVM de beste onderwijstips. Naast congressen en andere events, kwamen er ook dit jaar weer heel wat interessante onderwijsboeken voorbij. De meest interessante boeken van het afgelopen schooljaar zetten we in dit artikel nog eens op een rijtje.

PBS in de klas

Auteurs: Brandi Simonsen & Diane Myers
Met Positive Behavior Support creëer je een positieve omgeving op school die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Uit onderzoek is gebleken dat deze schoolbrede aanpak zeer effectief en doelmatig is. In dit boek gaat de aandacht vooral uit naar de leraar: hoe zorgt hij of zij er in de klas voor dat gewenst gedrag wordt versterkt en probleemgedrag voorkomen? Praktisch en concreet wordt uiteengezet hoe je je klassenmanagement verbetert met de uitgangspunten van PBS, want de sfeer in de klas en de manier waarop je lesgeeft, hebben invloed op het gedrag van de leerlingen. Het boek is via de website van Uitgeverij Pica te bestellen.

Didactisch referentiekader

Auteur: Wil Meeus
Dit boek is bedoeld voor studenten in de lerarenopleiding, beginnende leraren en leraren die even terug willen naar de basis. Het biedt zowel een praktische handleiding bij het maken van de eerste lesvoorbereidingen als een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie. Dankzij een vlotte schrijfstijl slaagt de auteur erin om soms complexe materie op een heel heldere manier herkenbaar te maken voor wie nieuw is in het vak en het vakgebied. Tegelijk is het boek een handleiding vol praktische tips om beginnende leraren een goede start te laten maken.

Passend onderwijs in praktijk

Auteur: Peter Mol
Wat kun je als school, als team en als leraar doen om het idee achter Passend Onderwijs realiteit maken, zonder gebukt te gaan onder opgelegde protocollen, bureaucratie en vragen om verantwoording af te leggen? Wat kun je doen om te zorgen dat leraren zich weer volledig kunnen richten op hun vak: onderwijs geven, optimaal en in samenwerking met collega’s vanuit de visie van de school? In dit praktische boek laat auteur en inspirator Peter Mol zien hoe je Passend Onderwijs echt kunt toepassen. Onderwijs, waar alle leerlingen gemiddeld of normaal zijn – ook leerlingen met een lichamelijke handicap, een psychiatrische stoornis of gedragsproblemen.

Flexibele leerwegen

Auteurs: Machteld Vandecandelaere, Naomi van den Branden & Goedroen Juchtmans
Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijke curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften.

Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.

Heb jij een tip of suggestie die in dit rijtje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER