Home » Materiaal 12+ » Hoe de schoen een sneaker werd

Hoe de schoen een sneaker werd

De sneaker is allang geen gewone sportschoen meer. De sneaker is  een fashion statement, een accessoire en zelfs een collector’s item. Voor sommige exemplaren worden honderden euro’s neergeteld.

 

 Vragen vooraf

  1. Draag jij graag sneakers of juist niet?
  2. Ben je kieskeurig als het gaat om het kiezen van schoenen of sneakers? Waar let je op?

 

Bekijk de video

Hoe de schoen een sneaker werd

 

Vragen bij de video

  1. Contract van Michael Jordan bij Nike
    1. Wat was er bijzonder aan het contract dat Michael Jordan sloot bij Nike? Leg je antwoord uit.
    2.  Michael Jordan ging na het aanbod van Nike ook nog naar Adidas. Wat vind je daarvan?
  1. Waarom speelde Michael Jordan maar een paar potjes op zijn Jordans?
  1. Waarom droegen de leden van Run-D.M.C. Adidas Superstars zonder veters? 
  1. De meeste sneakers zijn nu mainstream. Hoe kun je de bijzondere krijgen?
  1. Influencers en marktwerking
    1. Zijn Michael Jordan en Run-D.M.C. te vergelijken met bekende influencers? Leg je antwoord uit.
    2. Wat is de invloed van Michael Jordan, Run-D.M.C. en influencers van nu op de markt (vraag en aanbod)?
    3. Wat vind je van deze marktwerking? Ben je er gevoelig voor?

 

Aan de slag

 Optie 1

Ben jij er gevoelig voor als influencers producten als sneakers aanprijzen? Waarom wel of niet? Wat vind je hiervan? Schrijf een beschouwend achtergrondartikel (500 – 800 woorden). Hierin zet je jouw gedachten hierover gestructureerd uiteen. Je artikel is bedoeld voor jongeren van jouw leeftijd.

Optie 2

Hoe zien jouw ideale sneakers eruit? Ontwerp samen met een klasgenoot jullie eigen ideale sneakers. Welke kleuren, vormen, logo’s of teksten kiezen jullie?

Bedenk wat er zo bijzonder is aan jullie sneakers en verzin een goede slogan. Denk ook na over activerende en overtuigende middelen die je kunt inzetten in je reclame. Maak vervolgens reclame voor je sneakers! Denk aan: reclameposter, reclamefilmpje of reclame op de radio.

WK2_Hoe-de-schoen-een-sneaker-werd_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Vriendengroep generatie Z

Generatie Z

De werkeloosheid onder jongeren is gestegen, maar tegelijkertijd is er ook sprake van een personeelstekort. Het lijkt te botsen tussen werkgevers en de jongeren van Generatie Z (Gen Z). Volgens werkgevers is deze nieuwe generatie ‘veeleisend, te duur en wiebelig’. Maar klopt deze aanname wel? Radio 1 zocht het uit.

Bekijk
Kunstenares Abramovic

Performancekunstenares Marina Abramović

Op 16 maart 2024 opende in het Stedelijk Museum in Amsterdam een solotentoonstelling met het werk van performancekunstenares Marina Abramović. Het werk van Abramović is vaak choquerend, provocatief en confronterend, bevat veel bloot en wil de mens bevrijden van dogma’s.

Bekijk
Beker van McDonalds

Herbruikbare bekers

Vanaf 1 januari 2024 is wegwerpplastic in restaurants verboden. Fastfoodrestaurants zoals McDonalds hebben nu herbruikbare bekers, maar deze bekers zorgen voor verwarring bij de klanten: mag je de bekers meenemen of moet je ze weer inleveren?

Bekijk
ANWB-paal

Positie van ASML in Nederland

ASML, een groot Nederlands hightechbedrijf, maakt zich zorgen over zijn positie in Nederland en heeft daarover gesproken met het kabinet. Met de speciale operatie ‘Beethoven’ wordt geprobeerd het bedrijf in Nederland te houden.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.